Resolució
Q-03184/2012 Disconformitat amb un procés de revisió de la pensió d'invalidesa no contributiva

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 30/04/2012
Data de l'últim moviment 29/04/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procés de revisió de la pensió d'invalidesa no contributiva de què és beneficiari.

Exposa que, tot i que ha anat comunicant totes les modificacions en la seva situació econòmica que podien afectar la pensió de què és beneficiari, tal com li exigeix la normativa vigent, i va aportar documentació sobre el contracte laboral que va subscriure durant l'any 2011, l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) li va anar abonant una quantitat en concepte de pensió d'invalidesa no contributiva que no li pertocava i ha generat un deute per cobrament indegut. Actualment no treballa i no pot assumir el deute contret amb els ingressos de l'atur que percep.

Contingut

Atès que el Departament de Benestar Social i Família afirma que el promotor no va acreditar la comunicació a l'Administració de les variacions en la seva situació personal i econòmica, tal com està obligat a fer, el Síndic entén que no hi ha irregularitat en l'actuació de l'Administració de revisió del procediment . No obstant això, hi ha hagut un període de quatre mesos entre el moment en què es va iniciar el procés de revisió de la pensió no contributiva i el moment en què es va incoar el procés de revisió de la prestació complementària no contributiva de què era beneficiari el promotor, la qual cosa li ha ocasionat una acumulació de deute tot i que l'Administració ja disposava de dades suficients per saber que les prestacions s'abonaven de forma indeguda.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament que dugui a terme les actuacions oportunes per tal que, en el cas que es detecti en el procés de revisió de la pensió no contributiva que la persona interessada no compleix els requisits per ser beneficiari de la prestació complementària a la pensió no contributiva que percep, es revisi la prestació complementària de manera immediata, a fi d'evitar l'acumulació de mensualitats de prestacions percebudes de forma indeguda.

D'altra banda, entre les causes d'extinció de la prestació complementària a la pensió no contributiva, previstes a l'article 9 de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, es recull la millora de la situació econòmica del beneficiari si implica la pèrdua permanent dels requisits de necessitat, la desaparició de la situació de necessitat que ha motivat la prestació i qualsevol altra causa que la norma de creació determini, entre d'altres. 

L'article 24 del Decret 123/2007 de 29 de maig, pel qual es determina el règim aplicable a la sol·licitud i concessió de les prestacions socials de caràcter econòmic de dret subjectiu i es concreten els requisits per al reconeixement del dret a les prestacions creades, en desplegament de la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, preveu que la prestació complementària a la pensió no contributiva és una prestació destinada a complementar aquesta prestació ?per a aquelles persones que no es poden incorporar al món laboral?.

És per aquest motiu que es va extingir la prestació complementària a la pensió no contributiva a nom del promotor, que no consta desenvolupada a la resolució. No obstant això, en el moment en què es va extingir la prestació complementària d'acord amb les dades aportades pel mateix promotor aquest ja havia deixat d'estar incorporat al mercat laboral tot i que percebia el subsidi d'atur. En aquest sentit, el Síndic recorda el deure de motivar de forma ajustada a la normativa i amb expressió dels fets concrets les resolucions que s'adopten, especialment quan es tracta de l'extinció de prestacions de dret subjectiu, com ara la prestació complementària a la pensió no contributiva.

Finalment, l'Administració informa que a partir del mes d'abril de 2013 s'ha extingit la pensió no contributiva de què era beneficiari el promotor perquè percebia una prestació d'incapacitat total de l'Institut Nacional de la Seguretat Social. No obstant això, no s'informa de la situació del promotor des del moment en què va deixar de percebre el subsidi d'atur, el juny de 2012, i s'entñen que no se li ha restablert de nou el dret a percebre la prestació complementària a la pensió no contributiva ni tampoc se li ha modificat la quantitat de pensió contributiva a què tenia dret durant aquest període en què el promotor manifesta que no percebia cap ingrés.

Per aquest motiu, el síndic suggereix al Departament que revisi la pensió no contributiva i la prestació complementària a aquesta prestació i reconegui al promotor el dret a percebre les quantitats que li corresponen des del moment en què va deixar de treballar, i també posteriorment des del moment en què va deixar de percebre el subsidi d'atur, a partir del juny de 2012.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/05/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/11/2012 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/04/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/11/2013 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2014 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
24/03/2014 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
23/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació
25/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Irregularitat
28/04/2014 Institut Català d'Assistència i Serveis Socials (ICASS) Irregularitat
29/04/2014 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat