Resolució
Q-03188/2011 Presumpte cas d'assetjament escolar vers un alumne d'una escola de Badalona.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Assetjament escolar
Data d'inici 30/05/2011
Data de l'últim moviment 21/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa un presumpte cas d'assetjament escolar vers el seu fill, alumne d'una escola de Badalona.

Explica que el seu fill d'onze anys pateix el síndrome d'Asperger, i que des de fa un any, presumptament, pateix agressions i burles dels companys de classe. 

El promotor es va adreçar als Serveis Territorials del Departament d'Ensenyament perquè s'adoptessin mesures per reconduir la situació, però a dia d'avui la situació persisteix.

Contingut

D'acord amb la informació rebuda i amb la conversa mantinguda amb el promotor de la queixa, el Síndic ha fet les consideracions següents al Departament d'Ensenyament: 

En primer lloc, el Síndic recorda la necessitat que els centres escolars actuïn davant de qualsevol situació de conflicte que es produeixi en el si del centre, entre companys o entre companys i professors. El cas del fill del promotor és especialment sensible tenint en compte les seves característiques personals.

Tenint en compte que els problemes van durar al llarg de tot el curs, caldria valorar si les actuacions que va dur a terme l'escola (les estratègies de resolució de conflictes i de cohesió grupal dins de l'aula) van ser suficients i si no hagués calgut una intervenció més intensiva en aquest assumpte. 

D'altra banda, el Síndic recorda al Departament el dret de tots els infants a ser escoltats en tots els aspectes i les decisions que els afectin, tal com estableix la Convenció dels drets dels infants de les Nacions Unides i la Llei dels drets i les oportunitats de la infància i l'adolescència. En aquest sentit, el Síndic reitera la recomanació que ja ha fet en altres ocasions que en qualsevol situació en què hi hagi la sospita d'una situació de violència entre iguals o entre alumnes i professors, el centre educatiu i la Inspecció d'educació escoltin totes les parts implicades per tal de buscar solucions al conflicte. 

En el cas del fill del promotor, a partir de la informació rebuda no queda clar si en algun moment la Inspecció educativa es va entrevistar amb l'alumne per conèixer de primera mà quins eren els seus problemes amb els companys d'aula. 

En un altre sentit, tenint en compte que la família ha informat que l'alumne ha tornat a tenir problemes amb els companys de classe tot just començat el curs de primer d'ESO, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que dugui a terme totes les actuacions necessàries per tal de tallar qualsevol situació de violència en el si de l'aula. 

Tenint en compte les característiques personals d'aquest alumne, que fan que tingui problemes en les relacions socials, és especialment necessari que tots els professionals del seu voltant actuïn de manera coordinada per ajudar-lo a relacionar-se amb els companys i tenir una escolarització al màxim de tranquil·la i agradable possible, igual que qualsevol altre alumne. En aquest sentit, el Síndic demana al Departament quines actuacions està previst dur a terme des del centre, l'equip d'assessorament i orientació psicopedagògica (EAP) i la unitat de suport a la convivència escolar (USCE) per evitar que les situacions de conflicte que aquest alumne manifesta haver patit a l'escola es reprodueixin en el nou centre.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/10/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
25/01/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/02/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/02/2012 Departament d'Ensenyament Resolució