Resolució
Q-03215/2008 Irregularitats de l'Ajuntament de Premià de Mar en un contracte de concessió demanial d'ús privatiu de prestació del servei d'aparcament públic

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Autoritzacions i concessions
Data d'inici 09/07/2008
Data de l'últim moviment 29/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Premià de Mar Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa per la manca de resposta de l’Ajuntament a la reclamació per l'augment del preu de l'adjudicació d'un aparcament municipal.

Contingut

El Síndic indica que el plec de condicions determina que la naturalesa jurídica del contracte és de concessió demanial d'ús privatiu i que la seva finalitat és l'execució de l'obra del pàrquing i la prestació del servei d'aparcament públic. Per tant, es pot afirmar que li és d'aplicació el règim jurídic previst al Text refós de la Llei de contractes de les administracions públiques (en endavant TRLCAP) pel finançament de l'obra pública per concessió de domini públic, després de la modificació del TRLCAP per la Llei 13/2003, de 23 de maig, reguladora del contracte de concessió d'obres públiques. En aquest sentit, el contracte de concessió d'obra pública és d'aplicació quan l'Administració no disposa de mitjans econòmics i necessita acudir al finançament privat. La peculiaritat del contracte consisteix en el fet que l'obra no es duu a terme a canvi d'un preu, sinó a canvi d'una explotació per un termini determinat. 

Atès que aquestes són les circumstàncies que concorren en aquest cas, el Síndic pensa que hagués estat més congruent tipificar aquest contracte com de concessió d'obra pública, i que hauria estat una bona tècnica administrativa detallar el règim jurídic en el plec de condicions. Així, l'aplicació del règim jurídic de la concessió de l'obra pública hagués simplificat la situació actual ja que, en primer lloc, en el plec cal incorporar una regulació completa del sistema de retribució que inclogui fórmules de revisió de preus durant l'execució de les obres i d'actualització de despeses durant l'explotació, i com repercuteixen en les tarifes; en segon lloc, les tarifes per l'ús de l'obra pública són fixades per l'òrgan de contractació; en tercer lloc, hi ha una regulació específica dels casos en què és pertinent restablir l'equilibri econòmic del contracte, tant en l'execució com en l'explotació; i, finalment, les obres s'executen conforme al projecte aprovat per l'òrgan de contractació i amb aplicació de la normativa del contracte d'obres. Per això el control de l'execució per part de l'Administració és molt més proper.

També cal determinar si, pel que fa al règim, l'actuació de l'Ajuntament ha estat diligent per evitar la situació actual. Per tant, hi ha hagut una certa descurança en l'activitat administrativa, tant en la concreció del règim econòmic com en el control de l'execució de l'obra, ja que amb independència que el gestioni un tercer, continua sent titularitat de l'Ajuntament. Així, el Síndic creu que determinar de manera lliure el preu de transmissió de les places construïdes en el plec de condicions no sembla haver estat una bona opció perquè l'Ajuntament pugui mantenir un cert control en la prestació d'aquest servei.

D’altra banda, una interpretació literal del plec de condicions porta a la conclusió que el concessionari assumeix el risc de la construcció, la conservació i l'explotació de l'aparcament municipal. Tanmateix, l’ordenament jurídic modula els límits del risc que ha d'assumir el concessionari. Els mecanismes per determinar quan i com s'ha de restablir l'equilibri financer han d'estar determinats en el plec de condicions i, en aquest cas, no hi ha cap previsió. Així, el Síndic pensa que cal ser més exhaustius en aquest tràmit i exigir més concreció tant en la justificació de les incidències i de l'augment dels costos de l'obra per part de l'adjudicatari com en la valoració per part dels tècnics municipals d'aquesta justificació.

En cas que es considerin justificades les explicacions del concessionari i l'Ajuntament entengui pertinent que cal restablir l'equilibri econòmic financer, l'increment dels costos que finalment es determini es traslladarà a l'usuari final, i s’augmentarà el preu de transmissió de les places, atès que aquesta és la via de retribució del concessionari i en el plec de condicions es determina que aquest preu és lliure. En aquest sentit, l'opció de repercutir la totalitat d'aquesta despesa als usuaris del servei i la decisió que aquest increment d'obra no repercuteixi negativament en el pressupost públic és una opció legítima, una decisió discrecional de caire organitzatiu. Ara bé, el Síndic creu que en aquest cas també cal tenir en compte fins a quin punt és pertinent que el fet que l'Ajuntament no es reservés una certa capacitat de control per acotar el preu i per controlar l'execució de l'obra ha de suposar que la desviació l'hagin d'assumir els usuaris finals. També cal valorar si el benefici obtingut amb els nous preus té caràcter públic i ha d'incrementar el cànon de la concessió. Un cop el concessionari obté la revisió del preu, l'Ajuntament pot revisar el cànon corresponent, del qual en treu profit el pressupost públic. Per tant, el Síndic suggereix que l'Ajuntament renunciï a aquest benefici, sense minorar el cànon exigit, perquè l'usuari obtingui una rebaixa del preu.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/07/2008 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2009 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/05/2009 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
29/05/2009 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2009 Ajuntament de Premià de Mar Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/04/2010 Ajuntament de Premià de Mar Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/06/2010 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/03/2011 Ajuntament de Premià de Mar Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret legislatiu 2/2000, de 16 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la llei de contractes de l'administració pública- BOE.148 (21/06/2000)