Resolució
Q-03247/2015 Disconformitat amb l'increment que ha experimentat entre el 2013 i el 2015 la quota de l'impost sobre béns immobles corresponent a un habitatge de protecció oficial de Barcelona

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 12/05/2015
Data de l'últim moviment 09/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'increment que ha experimentat entre el 2013 i el 2015 la quota de l'impost sobre béns immobles corresponent al seu habitatge de protecció oficial de Barcelona, i amb la manca de resposta de l'Ajuntament a diverses sol·licituds d'informació sobre els elements de càlcul que s'han tingut en compte en aquest cas concret, atès que els rebuts de pagament de què disposa gairebé no contenen dades.

Concretament, es queixa de l'augment del valor cadastral de l'immoble, tenint en compte que es tracta d'un habitatge de protecció oficial, i de la manca de dades bàsiques, com el tipus de gravamen aplicat, per poder comprovar -i recórrer, en cas necessari- la liquidació practicada.

L'Ajuntament informa que el motiu pel qual la informació que consta en els rebuts bancaris de l'any 2014 i 2015 és limitada és l'entrada en vigor de les normes de pagament contingudes en el sistema SEPA (Single Euro Payments Area) i informeu dels canals de comunicació que té establerts l'Ajuntament a fi que el contribuent interessat i subjecte passiu pugui accedir a les dades fiscals. D'altra banda, també indica que en data 13 de juliol de 2015 va donar resposta a les sol·licituds del promotor. Tot i això, el Síndic fa les consideracions següents: 

L'article 8 de la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, estableix que "amb efectes per als períodes impositius que s'iniciïn els anys 2014 i 2015, els tipus de gravamen de l'impost sobre béns immobles dels béns immobles urbans determinats d'acord amb el que disposa l'article 72 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, s'incrementen en els percentatges següents: a) El 10% per als municipis que hagin estat objecte d'un procediment de valoració col·lectiva de caràcter general per a béns immobles urbans com a conseqüència d'una ponència de valors total aprovada amb anterioritat a l'any 2002, i no pot resultar el tipus de gravamen mínim i supletori inferior al 0,6 per 100."

Per tant, aquest article estableix l'increment del 10% del tipus de gravamen, però no del valor cadastral. Per això, no s'entén que la normativa expressada en la carta de resposta al promotor sigui un dels factors que han comportat l'increment del valor cadastral. 

Tot i això, cal apuntar que l'apartat 2 de l'article 32 del Text refós de la Llei del Cadastre Immobiliari, aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2004, de 5 de març, en la redacció donada per l'article 16.2 de la Llei 16/2012, de 27 de desembre, i per l'article 9.1 de la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, disposa que les lleis de pressupostos generals de l'Estat poden actualitzar els valors cadastrals dels immobles urbans d'un mateix municipi per aplicació de coeficients en funció de l'any d'entrada en vigor de la corresponent ponència de valors del municipi. 

Val a dir, també, que en l'article 32.2 citat s'estableix que són els ajuntaments els qui poden sol·licitar l'aplicació de coeficients d'actualització de valors cadastrals sempre que es compleixin uns determinats requisits. S'entén que l'Ajuntament de Barcelona va presentar aquestes sol·licituds en vista de les ordres HAP/2308/2013, de 5 de desembre, i HAP/1750/2014, de 29 de setembre, per la qual s'estableix la relació de municipis als quals seran aplicables els coeficients d'actualització dels valors cadastrals que estableixin la Llei de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2014 i 2015 respectivament.

Tal s'indica en la carta de l'Ajuntament adreçada al promotor, l'entrada en vigor de la ponència de valors al municipi de Barcelona va ser a l'any 2002, i l'article 73 de la Llei 22/2013, de 23 de desembre, de pressupostos generals de l'estat per a l'any 2014, i l'article 62 de la Llei 36/2014, de 26 de desembre, de pressuposts generals de l'estat per a l'any 2015, van fixar un coeficient d'actualització del valor cadastral d'1,10 per als municipis en què l'entrada en vigor de la ponència de valors fos l'any 2002, entre d'altres.  

D'acord amb la normativa citada, entenc que aquest és el motiu pel qual des de l'any 2014 s'ha incrementat cada any un 10% el valor cadastral de l'immoble propietat del promotor. No consta, però, que aquesta informació s'hagi donat al promotor en resposta a les sol·licituds que va presentar. Tampoc no consta que en la carta que se li va adreçar se li doni informació sobre els motius pels quals no se li van notificar aquests increments de valors, tal com demanava expressament en la sol·licitud de 18 de desembre de 2014, ni consta que se li hagi enviat el detall del càlcul de la liquidació de l'IBI del 2015 , tal com sol·licitava en l'escrit de 12 de febrer de 2015, en el qual al·legava que havia incrementat en 51,6 euros el rebut de l'IBI. El Síndic entén que també caldria aclarir-li si aquests 51,6 euros d'increment fan referència només a l'IBI o a l'IBI més la quota del tribut metropolità carregat en el mateix rebut.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que revisi i completi la resposta facilitada al promotor arran de les sol·licituds que va presentar en dates 18 de desembre de 2014 i 12 de febrer de 2015, i que li traslladi els aclariments que siguin oportuns a fi que conegui el càlcul de les quotes tributàries que se li van liquidar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/07/2015 Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/08/2015 Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/08/2015 Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/10/2015 Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Resolució pendent d'acceptació
09/12/2015 Institut Municipal d'Hisenda (IMH) Reiteració a la resolució pendent d'acceptació