Resolució
Q-03302/2010 Manca de resposta del Departament de Medi Ambient i Habitatge a la petició d'informació sobre el procés de revisió de l'autorització ambiental d'una empresa.

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Llicències d'activitats
Data d'inici 16/07/2010
Data de l'últim moviment 20/07/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El secretari d'una associació de veïns de Manresa exposa la seva disconformitat amb el fet que el Departament de Medi Ambient i Habitatge (en endavant DMAH), llavors competent en aquesta matèria, no hagi donat resposta a la seva petició d'informació amb relació al procés de revisió de l'autorització ambiental d'una empresa, cursada el passat 20 de maig de 2010.

La persona interessada exposa que el DMAH va dur a terme, a petició de l'associació, uns mesuraments sobre l'avaluació de la qualitat de l'aire, els resultats dels quals, segons manifesta, són preocupants per a la salut dels veïns.

Per escrit de 20 de maig de 2010, les persones interessades van demanar que se'ls fes arribar informació sobre qualsevol actuació relacionada amb l'autorització ambiental, tot tenint en compte que, segons se'ls havia comunicat, s'iniciaria en breu el seu procés de renovació. Tanmateix, segons exposa el promotor, posteriorment van tenir coneixement que el tràmit d'informació pública de la revisió periòdica de l'autorització ambiental havia estat publicat en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (en endavant DOGC) d'11 de maig de 2010. L'escrit de 20 de maig de 2010 es va presentar dintre del termini dels 20 dies hàbils del tràmit, fet que hauria hagut de permetre al DMAH informar les persones interessades de la possibilitat d'examinar la documentació de l'expedient.

Contingut

El DMAH ha tramès al Síndic un informe elaborat per la Direcció General de Qualitat Ambiental que conté la còpia de l'escrit de tramesa a la persona interessada de l'informe d'avaluació de la qualitat de l'aire del municipi. Aquest escrit va ser tramès pel DMAH a l'associació el 13 de maig de 2010 i, per tant, és anterior a l'escrit que l'associació li va adreçar el 20 de maig de 2010, en què demanava que se li donés audiència en el procés de revisió de l'autorització. Per tant, es fa palès que no s'ha respost la petició formulada per la persona interessada. 

D'altra banda, a les conclusions de l'informe de la campanya de mesuraments que es va enviar a l'associació, es fa constar que atès que pel que fa al benzo-a-piré (en endavant BaP) s'ha superat el valor objectiu aplicable a l'any 2013, el DMAH endegarà les actuacions per identificar les possibles fonts emissores del contaminant. Tanmateix, no consta que s'hagi comunicat a l'associació el resultat de les actuacions de recerca efectuades.

Per tot això, el Síndic formula a l'actual Departament de Territori i Sostenibilitat les consideracions següents:

Primer, l'associació té dret a rebre una resposta expressa a la sol·licitud o petició formulada el 20 de maig de 2010, en què demanava que se li donés trasllat de qualsevol actuació relacionada amb l'autorització ambiental, ja que havia sentit que es revisaria. 

L'anunci d'informació pública sobre la revisió periòdica es va publicar en el DOGC d'11 de maig de 2010 i atorgava vint dies hàbils per examinar la documentació i presentar les al·legacions pertinents. Del relat dels fets es pot intuir que l'associació desconeixia aquesta publicació oficial, altrament no hagués tingut sentit que adrecés un escrit al Departament el 20 de maig de 2010 en què indicava que havia sentit que s'obriria un període per revisar la llicència.

Per tant, el Departament hauria hagut de contactar immediatament amb l'associació per informar-la d'aquesta circumstància.

Segon, l'article 69 del Decret 136/1999, sobre el procediment de revisió de l'autorització ambiental estableix un tràmit d'informació pública per un termini de vint dies. No s'hi preveu un tràmit d'informació veïnal, a diferència del que estableix la tramitació del procediment de revisió de la llicència ambiental a l'article 71 del decret citat.

Pel que fa al cas concret de l'associació, com ja s'ha dit en l'apartat anterior, el Departament l'hauria d'haver advertit del tràmit d'informació pública en curs. Amb caràcter general, s'entén que malgrat que el tràmit d'informació veïnal no es recull a la tramitació del procés de revisió de l'autorització ambiental, aquest no hauria de ser obviat pels motius següents:

- La informació veïnal es preveu expressament en el procediment de revisió de la llicència ambiental, per la qual cosa no sembla raonable que en el procés de revisió de l'autorització ambiental no s'hagi de respectar aquest tràmit.

- La informació veïnal als veïns més immediats del lloc d'emplaçament de l'activitat s'ha de reconèixer en els mateixos termes que es fa quan s'inicia la tramitació d'una sol·licitud de llicència o autorització. Si la presència dels interessos legítims dels veïns més immediats és el que motiva que se'ls doni a conèixer tota sol·licitud d'una instal·lació que vulgui establir-se en la proximitat de llur domicili, aquests interessos també hi són i es mantenen quan s'acorda iniciar la revisió de la llicència. I és que amb motiu de la revisió es pot arribar a una modificació de les condicions de l'autorització, que hauria de ser notificada a les persones interessades.

- El dret d'accés a la informació ambiental comporta, amb relació a la participació pública, la possibilitat de participar de manera efectiva i real en els procediments administratius tramitats per a l'atorgament de les autoritzacions regulades en la legislació sobre prevenció i control integrat de la contaminació, entre altres.

- Els principis generals que han de presidir el funcionament de les administracions en el compliment de les seves funcions són, entre altres, els de transparència i accessibilitat, bona fe i confiança legítima i participació ciutadana. Aquests principis poden posar-se en relació amb alguns dels drets dels ciutadans a una bona administració, com ara el dret a participar en la presa de decisions i el dret a obtenir una resolució expressa (articles 22 i 31 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya).

Tercer, l'associació hauria de ser informada de les recerques dutes a terme per la Direcció General de Qualitat Ambiental per determinar quines poden ser les fonts d'emissió d'una de les substàncies preocupants que s'han detectat en les mesures de qualitat de l'aire, com és el BaP.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que:

Primer, informi l'associació dels resultats de la recerca que s'ha dut a terme fins ara amb relació a les fonts d'emissió de la substància i la mantingui informada del seguiment que es faci.

Segon, en el cas que el procés de revisió de l'autorització ambiental no hagi clos, contacti amb l'associació perquè pugui tenir vista de la documentació i presentar les al·legacions convenients, a fi que es tinguin en compte quan es dicti la resolució.

Tercer, en el cas que el procés de revisió de l'autorització ambiental hagués clos, notifiqui a l'associació la resolució dictada en el procés de revisió amb la possibilitat que amb la interposició del recurs d'alçada o de reposició pugui presentar les al·legacions pertinents.

Quart, en el procediment de revisió de les autoritzacions ambientals, es tingui en compte el tràmit d'informació veïnal a més del d'informació pública, i que aquest tràmit s'inclogui de forma expressa en el projecte de decret de desenvolupament de la Llei 20/2009, de 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.

Posteriorment, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha tramès un escrit en resposta a les recomanacions del Síndic. Atès el contingut d'aquest escrit, el Síndic considera acceptades les seves recomanacions, per la qual cosa finalitza la seva intervenció en aquest assumpte i arxiva l'expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/10/2010 Direcció General de Qualitat Ambiental Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/01/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/03/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/05/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/06/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/07/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
20/07/2011 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució