Resolució
Q-03308/2012 Disconformitat amb la manca d'atenció educativa especialitzada envers un alumne de secundària i amb les sancions que li han estat imposades

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 04/05/2012
Data de l'últim moviment 23/01/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'atenció educativa especialitzada envers el seu fill i amb les sancions que li han estat imposades, especialment per la suspensió del dret d'assistència a classe durant el període d'un mes

Exposa que el seu fill ha tingut des del començament de l'escolaritat moltes dificultats d'aprenentatge, que va patir una depressió i que va ingressar a l'hospital Parc Taulí per un trastorn alimentari.

Posteriorment li va ser diagnosticat un trastorn conductual agressiu reactiu a la situació que patia, ja que els pares i dels mestres el pressionaven perquè estudiés, i ell no podia seguir els estudis. Des del mes de setembre de 2011 està escolaritzat en un altre institut, però els pares consideren que aquest centre no té en compte la situació del seu fill. Actualment està expulsat del centre.

Contingut

Un cop estudiat l'informe tramès per la Inspecció educativa, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, s'observa que el retard en l'aportació de la informació i la documentació al centre per part de la família i la manca de traspàs d'informació de l'anterior centre docent van privar l'institut actual de disposar de la informació necessària per poder donar l'atenció educativa adequada a l'alumne i, especialment, per poder interpretar i valorar correctament la seva conducta. 

En segon lloc, s'observa que en el moment de la incoació del darrer expedient ja es disposava de la informació suficient i del diagnòstic de l'alumne.

Això no obstant, el Síndic valora positivament la supervisió d'ofici dut a terme per la Inspecció d'educació dels expedients incoats, la valoració de la qual va ser que l'actuació del centre havia estat correcta, tot i que es va indicar que calia millorar en una orientació cap a la vessant educativa dels procediments disciplinaris i tenir en compte les circumstàncies personals, i es va proposar continuar el seguiment específic.

D'acord amb això, el Síndic entén que hauria estat convenient tenir en compte la circumstància del canvi de medicació de l'alumne en la incoacció de l'expedient, però que la Inspecció d'educació va actuar per tal que en futures ocasions s'integrés l'abordatge educatiu en l'actuació sancionadora als alumnes, a fi de millorar l'orientació dels procediments disciplinaris. 

En aquest sentit, el Síndic recorda la importància que en l'abordatge educatiu dels alumnes, també en la vessant sancionadora, es tinguin degudament en compte els trastorns que pateixen i el moment del tractament mèdic en què es troben. La flexibilitat en el tracte i en l'aplicació de les normes als alumnes amb trastorns de conducta no ha de significar que no s'apliquin sancions, sinó que s'apliquin tenint presents les característiques personals de l'alumne i el seu estat en un moment determinat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

09/05/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament al Vallès Occidental Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/09/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/01/2013 Departament d'Ensenyament Resolució
23/01/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat