Resolució
Q-03359/2015 Queixa relativa a un procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions derivades

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 15/05/2015
Data de l'últim moviment 29/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i a les prestacions derivades de la seva dona.

De la informació de què es disposa se'n desprèn que a la persona interessada se li va atorgar, per resolució PIA de data 11 de desembre de 2012, una prestació econòmica per cures en l'entorn familiar i suport al cuidador no professional per import de 153 euros/mes amb data d'efectes 1 de gener de 2011. Tot i això, segons manifesta el promotor, no es va començar a fer efectiva la prestació fins al gener de 2014, de manera que es van generar uns endarreriments que encara no s'han abonat.

El Departament de Benestar Social i Família informa que en data 22 de juliol de 2015 es va enviar a la persona interessada un escrit amb el desglossament dels pagaments efectuats. També assenyala que no es pot preveure el calendari de pagament,  però que és voluntat del Departament fer-lo al més aviat possible, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries i els recursos existents.

En la informació aportada no s'indica si s'ha acordat o no l'ajornament del deute, en aplicació del que preveu per el Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, en el sentit que les quanties en concepte d'efectes retroactius d'aquestes prestacions poden ser ajornades, i que es pot fer l'abonament periodificat en pagaments anuals de la mateixa quantia, en un termini màxim de vuit anys des de la data de la resolució de reconeixement exprés de la prestació. En tot cas, si l'Administració vol fer ús d'aquesta possibilitat,  cal que ho faci seguint el procediment establert, que implica que es dicti la resolució expressa corresponent i que es notifiqui a la persona beneficiària de la prestació. 

Tenint en compte això, el Síndic suggereix al Departament:

- que en cas que s'acordi l'ajornament del pagament de la quantia que es deu a la persona interessada en concepte d'efectes retroactius, es faci d'acord amb les previsions del Reial decret llei 20/2012 i amb l'emissió de la resolució administrativa  corresponent.

- que s'informi degudament la persona interessada sobre aquesta circumstància, amb les explicacions i els aclariments oportuns sobre la decisió adoptada.

- que s'aboni a la persona interessada la quantia que se li deu en concepte d'efectes retroactius de la prestació concedida, ja sigui íntegrament o, com a mínim, de la quantia que correspondria, en cas d'haver-se fraccionat, al període transcorregut des de la resolució fins a la data actual.

Tramitació

Data Administració Tràmit

25/06/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/08/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/10/2015 Secretaria d'Inclusió Social i de Promoció de l'Autonomia Personal Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/11/2015 Departament de Benestar Social i Família Resolució pendent d'acceptació
29/12/2015 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació