Resolució
Q-03396/2012 Disconformitat amb la denegació d'un canvi de metge per motius d'edat al CAP La Sagrera

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 08/05/2012
Data de l'últim moviment 09/09/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació d'un canvi de metge per motius d'edat al CAP La Sagrera.

Exposa que quan va demanar el canvi de metge la van informar que cap dels professionals que havia sol·licitat acceptava pacients de més de seixanta-quatre anys.

Contingut

La Instrucció 3/2003 del CatSalut regula provisionalment la lliure elecció d'equip d'atenció primària de salut i de metge de capçalera o pediatre. Malgrat que el Síndic insisteix en la necessitat que aquest dret es reguli per mitjà d'una norma que acabi amb la provisionalitat d'aquesta regulació, i malgrat el temps transcorregut des que es va dictar la Instrucció amb caràcter provisional, el cert és que encara no s'ha publicat cap disposició amb rang normatiu que reculli aquest dret i, per tant, cal acudir a la Instrucció esmentada per analitzar la queixa de la persona interessada.

De la lectura global de la Instrucció se'n dedueix que, amb caràcter general, les persones que tinguin dret a l'assistència sanitària de cobertura pública a càrrec del CatSalut poden elegir qualsevol equip d'atenció primària de salut de Catalunya i, dins de l'equip corresponent, poden elegir el metge de capçalera i el pediatre, amb subjecció a les condicions establertes en la Instrucció mateix. 

Excepcionalment, però, l'elecció d'EAP pot estar condicionada per la capacitat física del centre, situació que ha de ser prèviament confirmada pel CatSalut i que, en qualsevol cas és temporal i excepcional.

També amb caràcter excepcional, l'elecció de facultatiu pot estar condicionada per la distribució necessària de tasques assistencials entre els diferents professionals sanitaris que integren l'equip.

Aquests dos supòsits excepcionals són els únics que recull la Instrucció com a impediments per exercir el dret a la lliure elecció, i el cas de la persona interessada no s'ajusta a cap d'aquests supòsits. Per tant, cal concloure que la denegació del dret a la lliure elecció de la persona interessada basada en els criteris que esmenta la coordinadora de l'Àrea d'Atenció al Ciutadà del Servei d'Atenció Primària Muntanya-Dreta de Barcelona no és possible.

D'altra banda, en al·lusió a la informació que es va facilitar a la persona interessada (?l'elecció de metge és responsabilitat de la direcció del centre, en funció de criteris d'edat, patologia, cronicitat, complexitat, etc.?), cal aclarir que, tal com es recull en la Instrucció, el director de l'EAP és qui ha d'autoritzar o denegar motivadament la sol·licitud de canvi, però aquesta decisió sempre ha d'estar basada en els criteris que la instrucció mateixa preveu, no en criteris que, encara que hagin pogut estar determinats per assolir una millor organització, no es preveuen en la Instrucció.

I finalment, atesa la disparitat d'informació que es va transmetre a la persona interessada sobre el seu dret a la lliure elecció de metge, resulta evident que cal esmerçar esforços per evitar aquestes situacions que només porten a la confusió de l'usuari. 

Així, amb caràcter general, cal recordar el deure legal recollit en la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic de procediment de les administracions públiques de Catalunya, d'informació veraç i de qualitat, sigui quin sigui el suport en què es presti.

A banda d'aquest reconeixement normatiu cal remetre's, també, a les bones pràctiques administratives que han de regir l'actuació de les administracions públiques i, en aquest sentit, el Síndic va aprovar el Codi de bones pràctiques administratives el setembre de 2009, el qual recull que l'Administració ha d'informar de manera clara les persones dels drets que poden exercir en les seves relacions amb l'Administració i també dels requisits previstos per la legislació per a la tramitació de les seves sol·licituds.

En aquest sentit, cal que l'Administració sanitària s'asseguri que totes les persones que hagin de donar informació als usuaris sobre processos estiguin prèviament ben informades, amb la finalitat d'evitar malentesos com el que s'ha produït en aquest cas.

Per tant, un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè els criteris emprats pel Servei d'Atenció Primària Muntanya-Dreta de Barcelona per valorar la sol·licitud de lliure elecció d'equip d'atenció primària i/o metge de capçalera i pediatre s'ajustin als que preveu la Instrucció 3/2003 del CatSalut.

A banda d'això, el Síndic recorda al Departament l'obligació que té el director o la directora de l'equip d'atenció primària d'emetre resolució que autoritzi o denegui la sol·licitud, de manera motivada, i el deure legal de proporcionar als usuaris de la sanitat pública una informació veraç i de qualitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/07/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/12/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/02/2013 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/03/2013 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/05/2013 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/07/2013 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/09/2013 Departament de Salut No vulneració

Expedients Relacionats

Q-03434/2012