Resolució
Q-03398/2011 Disconformitat amb la llista d'espera per a una intervenció quirúrgica a l'Hospital de Bellvitge

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 31/05/2011
Data de l'últim moviment 01/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la llista d'espera en què es troba perquè l'intervinguin quirúrgicament d'una hèrnia discal a l'Hospital de Bellvitge.

Contingut

En l'informe del Departament de Salut s'informa que la persona interessada va ser inclosa en llista d'espera el 15 de febrer de 2011 i que, malgrat que no es pot concretar la data d'intervenció, la mitjana de resolució a l'Hospital de Bellvitge, és de gairebé catorze mesos.

L'informe també esmenta que, mentrestant, la persona interessada rep les atencions assistencials i de seguiment que la seva patologia requereix, amb l'orientació que pot acudir al servei d'urgències del centre hospitalari si la seva patologia empitjora.

Finalment, el Departament recorda que aquesta intervenció és un procediment quirúrgic no garantit pel Servei Català de la Salut.

Tot i això, si bé és cert que a dia d'avui només disposen d'una garantia de temps màxim d'espera els procediments quirúrgics recollits en el Decret 354/2002, de 24 de desembre, i entre aquests no es troba inclòs el procediment quirúrgic a què s'ha de sotmetre el promotor de la queixa, sí que es preveu, d'acord amb la nota de premsa que va publicar el Departament de Salut el 3 d'octubre de 2011, que la intervenció d'hèrnia discal s'inclogui entre els procediments amb temps d'espera garantit. 

Altrament, el Síndic recorda, amb caràcter general, que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament l'any 2002, recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès al més aviat possible i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial.

En aquest sentit, el Síndic reitera un cop més la necessitat que el Departament de Salut adopti les mesures que calguin perquè s'acurtin els terminis d'espera tant com sigui possible per a les intervencions de caràcter no urgent, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/06/2011 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/11/2011 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/12/2011 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/02/2012 Departament de Salut Resolució