La Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom ha informat que en el cas de la persona interessada s'ha valorat favorablement la represa de la prestació, però que està pendent que la Comissió Interdepartamental de la Renda Mínima d'Inserció adopti la resolució corresponent i es pugui fer de nou el pagament de la prestació.
No obstant això, el Síndic recorda que la normativa reguladora estableix que l'abonament de la prestació s'ha de reprendre si desapareixen les circumstàncies que n'han motivat la suspensió i, per tant, ja que en aquest supòsit s'ha valorat que es donen les circumstàncies que justifiquen la represa, s'hauria d'haver fet ja efectiva. En canvi, han transcorregut ja molts mesos i la persona interessada continua sense rebre la prestació.
En aquest cas, en l'informe tramès s'indica que es va fer una proposta de represa amb efectes des de l'1 de febrer de 2012. Tanmateix, segons la informació que va aportar l'Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols, es va tramitar la proposta de reactivació l'octubre de 2011, ja que en aquella data la persona interessada ja no estava treballant i es donaven les circumstàncies per a la reactivació de la prestació.
En l'informe de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom no s'han concretat les actuacions fetes arran de la proposta de reactivació feta l'octubre de 2011, ni les raons que determinaven si era procedent o no reprendre la prestació a partir d'aquesta data. Simplement s'assenyala que la proposta de represa té efectes des del febrer; per tant, mesos després de la proposta.
Així, no és possible determinar si és procedent la represa de la prestació des del mes d'octubre o des del mes de febrer. En qualsevol cas, aquesta és una qüestió que hauria de valorar l'òrgan que ha de resoldre el procediment, i raonar-la de manera suficient en l'acte pel qual s'adopti la resolució corresponent, per tal de garantir convenientment els drets de la persona afectada. En cas que consideri que no és procedent assignar efectes econòmics a la represa des de l'octubre de 2011, caldria justificar-ho amb claredat amb atenció a les circumstàncies concretes del cas, així com el motiu pel qual es fixa una altra data.
De conformitat amb això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, en primer lloc, que adopti les mesures necessàries per fer més àgil la represa de la prestació econòmica, de manera que, un cop ha finalitzat la causa de la suspensió, la reactivació sigui ràpida; i en segon lloc, que es verifiqui la data d'efectes econòmics de la represa de la prestació del promotor de la queixa, de manera que es retrotreguin a l'octubre de 2011. I, en cas que es consideri procedent establir una data posterior, que es justifiquin i s'explicitin els motius pels quals es fixa una altra data d'efectes.