La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta a la seva sol·licitud de represa de la renda mínima d'inserció.
Exposa que el mes d'octubre de 2011 va deixar de cobrar el subsidi d'atur, però que tenia dret a percebre durant sis mesos la prestació del programa de requalificació professional (PREPARA) per la qual cosa es va mantenir suspesa la prestació.
El dia 7 de febrer de 2012 els serveis socials de referència van sol·licitar de nou la represa de la prestació atès que la persona interessada no podia sol·licitar el pla PREPARA perquè ja havien transcorregut més de dos mesos des de la finalització del subsidi d'atur que va percebre fins al 22 d'octubre de 2011.
El dia 28 de gener de 2013 es va dictar la resolució de la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom que deixava sense efectes la suspensió de la prestació econòmica des de l'1 de febrer de 2012.
La promotora va començar a percebre la prestació el mes de gener de 2013 i li queda pendent de cobrament les mensualitats del febrer al desembre de 2012, que no s'han pogut fer efectives per manca de disponibilitat pressupostària.
El Síndic posa de manifest que no es pot considerar que el dret a sol·licitar una ajuda econòmica d'acompanyament per la participació al programa de requalificació professional de les persones que esgoten la seva protecció per atur s'equipari a l'exercici d'un dret reconegut a percebre ingressos de qualsevol mena, tal com succeeix en el cas de la pensió alimentària reconeguda i no reclamada, a l'efecte d'excloure la persona interessada de l'accés a la renda mínima d'inserció.
No se sap si després de sol·licitar aquesta ajuda econòmica s'hauria concedit a la persona interessada, ja que la instrucció d'aquesta sol·licitud, que mai va ser presentada, correspon al Servei d'Ocupació Estatal, i és una qüestió que no pot analitzar ni el Departament d'Empresa i Ocupació ni el Síndic.
D'altra banda, el Síndic entén que la manca de presentació de la sol·licitud d'aquesta ajuda dins de termini per part de la persona interessada es va deure a una manca de coneixement i d'assessorament correcte, que caldria també valorar.
En qualsevol cas, sí que a partir dels dos mesos posteriors a l'esgotament del subsidi d'atur la persona interessada ja no va tenir dret a accedir al pla PREPARA i, per tant, la fi de la suspensió de la prestació hauria d'haver-se fet efectiva des d'aquell moment, un cop clarament finalitzat el motiu de suspensió.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que revisi aquest expedient, modifiqui la data d'efectes de la resolució de fi de suspensió de la prestació econòmica de 28 de gener de 2013 i estableixi la nova data d'efectes a partir del moment de la finalització del subsidi d'atur de la persona interessada, el 22 d'octubre de 2011, o a partir dels dos mesos posteriors a la finalització d'aquest subsidi, moment en què expirava el termini de sol·licitud de l'ajuda del Programa de requalificació professional PREPARA, el 22 de desembre de 2011. El Síndic demana també al Departament que faci efectives les quantitats reconegudes pendents d'abonar a la persona interessada al més aviat possible.