Resolució
Q-03444/2012 Disconformitat amb el fet que a dos germans bessons se'ls hagi assignat el mateix número aleatori pel sorteig del procés d'admissió a P3 a l'Escola Sagrada Família

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 10/05/2012
Data de l'últim moviment 15/03/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que als seus fills bessons se'ls hagi assignat el mateix número aleatori pel sorteig del procés d'admissió a P3 a l'Escola Sagrada Família, i no pas números correlatius, tal com preveu la normativa. Considera que aquest fet els ha comportat estar en desavantatge envers altres alumnes en el sorteig de places.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe tramès pel Consorci d'Educació de Barcelona, el Síndic fa les consideracions següents: 

El Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, estableix en l'article 9.2 que en les situacions d'empat que es produeixin després d'aplicar els criteris previstos per ordenar l'admissió d'alumnat, l'ordenació de les sol·licituds afectades es fa per sorteig públic, d'acord amb el procediment que estableixi el Departament d'Ensenyament.

El reglament que desplega aquest ordenament, i que estableix les característiques del sorteig, la Resolució ENS/315/2012, de 23 de febrer, per la qual s'aproven les normes de preinscripció i matrícula de l'alumnat als centres del Servei d'Educació de Catalunya i altres centres educatius, en els diversos ensenyaments sostinguts amb fons públics, per al curs 2012-2013, preveu de manera expressa en l'article 7 que ?en el cas de germans que sol·liciten ser admesos en un mateix centre i per un mateix nivell a l'educació infantil o als ensenyaments obligatoris i així ho fan constar a la sol·licitud, se'ls assignen números de desempat correlatius. Si per error en l'entrada de les sol·licituds, detectat després de l'assignació del número de desempat, els números no són correlatius, es considera que els números que els corresponen són el més petit dels assignats i el següent?.

En aquest sentit, s'entén que la normativa parla de números enters. No sembla adequat, doncs, assignar a determinades sol·licituds números aleatoris que no poden obtenir-se com a números de desempat en el sorteig (atès que el número de desempat és sempre un número enter). 

El Síndic considera que el Consorci d'Educació de Barcelona va actuar adequadament quan va fer prevaldre per als dos germans el número assignat més petit, però no va actuar escrupolosament d'acord amb el que es desprèn de la interpretació de la norma quan va assignar al germà que tenia inicialment el número més alt el número petit amb algun decimal afegit.

Certament, en aquest cas concret, aquesta pràctica no va generar cap greuge a l'alumnat afectat, perquè el número de desempat que finalment va sortir no era proper a cap dels números assignats, de manera que l'assignació per part del Consorci d'Educació de Barcelona del número enter següent al número assignat més petit no hauria permès als dos germans obtenir plaça al centre sol·licitat en primera opció.

De fet, realment, el greuge només es produiria, fet improbable però possible, en cas que el número de desempat resultant fos el número enter següent al número més petit assignat, és a dir, el número que aplicant escrupolosament la normativa correspondria a un dels germans. En aquest cas, d'acord amb el que es desprèn de la norma, el germà amb el número més alt obtindria plaça al centre sol·licitat en primera opció, circumstància que no s'hauria produït si el Consorci d'Educació de Barcelona assigna al segon germà el número més petit amb algun decimal.

Tot i això, també és cert que, davant d'aquesta situació improbable, el germà amb el número assignat més petit no obtindria plaça al centre, atès que per sorteig quedaria el darrer de la llista de sol·licituds, i això generaria, com sovint succeeix, un altre tipus de queixa relacionada amb el no agrupament de germans en el centre sol·licitat en primera opció.

Fetes aquestes consideracions, però, atès que aquesta institució ha rebut diverses queixes sobre aquest assumpte, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que, d'acord amb el que es desprèn de la normativa que regula l'admissió d'alumnat, estudiï la possibilitat d'assignar a les sol·licituds de germans números correlatius enters, no pas un d'enter i un altre de decimal, de manera que tot l'alumnat tingui com a número assignat un número que pugui coincidir amb el número de desempat resultant del sorteig.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/05/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/09/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/10/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/10/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució
26/10/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat
26/10/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
28/02/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Resolució
15/03/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

Q-02995/2012
Q-03842/2012