Resolució
Q-03456/2012 Disconformitat amb les molèsties que ocasiona un menjador públic social

Matèries
Seguretat ciutadana i justícia
Actuació de forces de seguretat
Data d'inici 10/05/2012
Data de l'últim moviment 29/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa que al carrer de Barcelona on viu hi ha un menjador públic social, i que diàriament, entre les 9.00 i les 11.00 hores, hi ha més de tres-centes persones sense cap tipus d'ordre que originen incidents, i algunes embruten el carrer, orinen i increpen alguns veïns i comerciants de l'entorn. Indica que no s'ha establert cap tipus de vigilància, ni pública ni privada.

El promotor, doncs, demana que s'organitzin mesures preventives per tal de mantenir l'ordre públic i la neteja al carrer.

Contingut

De la informació elaborada pel cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona es desprèn el següent:

1. L'equip de Policia Comunitària de la Unitat Territorial de Ciutat Vella s'ha posat en contacte amb les persones que gestionen el menjador social amb la finalitat de trobar solucions que no depenguin exclusivament de la presència policial, per tal de complementar, així, una atenció coordinada i transversal entre els voluntaris del menjador i els professionals dels serveis socials de l'Ajuntament. 

2. La intervenció dels serveis socials de l'Ajuntament de Barcelona troba, de vegades, reticències per part dels usuaris, atès que no accepten l'oferiment d'assistència social o no mantenen l'itinerari de tractament. 

3. Des del mes de març de 2013, la Guàrdia Urbana manté la presència policial entre les 11:00 i les 13:00 hores, perquè aquesta franja horària és crítica en les manifestacions dels usuaris del menjador. 

Tot i les mesures adoptades, les quals han de servir per disminuir i minimitzar les incidències a la zona, els veïns consideren que són limitades o insuficients, ja que no han constatat una disminució de la brutícia, de la conflictivitat o de les incidències negatives a la zona. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Barcelona que adopti mesures més contundents per intentar minimitzar els incidents en aquella zona, com per exemple allargar el temps de presència policial a la zona i no només adaptar-la a la franja horària més crítica, dur a terme patrullatges freqüents per part dels agents de la Guàrdia Urbana i arribar a acords amb els responsables de la gestió del menjador social pel que fa a la neteja exterior.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/05/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/09/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/09/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/09/2012 Ajuntament de Barcelona Resolució
24/10/2012 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2013 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/06/2013 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/06/2013 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
12/02/2015 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/02/2015 Ajuntament de Barcelona No irregularitat
27/02/2015 Àrea de Presidència, Règim Interior, Seguretat i Mobilitat No irregularitat
29/06/2015 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei orgànica 1/1992, de 21 de febrer, de protecció de la seguretat ciutadana- BOE.46 (22/02/1992)