El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les tarifes aplicables al subministrament d'aigua a domicili al municipi de Llanars.
En concret, assenyala que la quota fixa que abonen periòdicament els usuaris del servei és diferent en funció de si tenen la condició de residents empadronats al municipi o no.
El Síndic considera que establir tarifes diferents per als usuaris del servei d'aigua en funció de si estan empadronats al municipi és contrari al dret a la igualtat de tracte.
Els tribunals han assenyalat que l'establiment de bonificacions o tarifes diferenciades basades en l'empadronament comporta una diferència de tracte que no està fonamentada "en un criteri objectiu i raonable, d'acord amb judicis de valor generalment acceptats" (Sentència del Tribunal Suprem, Sala Contenciosa Administrativa, Secció 2a, de 12 de juliol de 2006) i no és, per aquest motiu, una discriminació jurídicament assumible.
El Síndic entén que amb l'establiment de tarifes diferents per a empadronats i no empadronats, l'Ajuntament de Llanars intenta fer compatible la facturació del consum real -estructurat per trams de consum amb increment progressiu de tarifa, de manera que actuï com a incentiu a l'estalvi- amb el repartiment equitatiu dels costos que genera el subministrament i que no estan vinculats al volum d'aigua consumida, repercutits íntegrament. Tots dos principis -el preu de l'aigua com a incentiu a l'estalvi i la repercussió íntegra dels costos en l'usuari final- figuren com a mandat als gestors dels recursos hídrics en la Directiva marc de l'aigua i cal tenir-los presents a l'hora de valorar el procés de modificació de l'estructura tarifària del subministrament d'aigua que ha emprès l'Ajuntament. De fet, l'aplicació compaginada de tots dos principis és un dels reptes que cal afrontar en la gestió de l'aigua -no només en l'àmbit local- amb especials dificultats en el context actual de crisi econòmica.
Sens perjudici d'això, el criteri de la residència o empadronament com a fonament d'un tracte tarifari diferenciat ha estat expressament rebutjat pels tribunals de justícia i, per tant, amb independència de les raons que han portat l'Ajuntament de Llanars a escollir aquest sistema, cal considerar-lo irregular.
En conseqüència, el Síndic recomana a l'Ajuntament de Llanars que modifiqui la regulació del sistema tarifari del subministrament d'aigua i elimini aquesta distinció entre usuaris empadronats i no empadronats.
Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per closes les seves actuacions en aquest assumpte.