Resolució
Q-03470/2012 Disconformitat amb la distribució dels alumnes amb necessitats educatives específiques entre centres de l'Hospitalet de Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 10/05/2012
Data de l'últim moviment 12/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la distribució dels alumnes amb necessitats educatives específiques entre centres de l'Hospitalet de Llobregat.

Exposa que en aquest municipi hi ha dèficits d'escolarització equilibrada. Com a mostra d'aquest fet, informa que els centres Xaloc i Pineda junts tenien menys de 10 alumnes amb necessitats educatives específiques el març de 2010, situació que es manté el mes de febrer de 2012. Aquestes escoles tenen percentatges d'alumnat amb necessitats educatives específiques propers a l'1% del conjunt de l'alumnat, mentre que hi ha una escola pública de la mateixa zona de Bellvitge i El Gornal, pròxima a aquests dos centres privats concertats, que té un 91% d'alumnat amb necessitats educatives específiques. La resta de centres públics d'aquesta zona d'escolarització presenten percentatges d'alumnat amb necessitats educatives específiques superiors al 20%.

Contingut

Respecte dels desequilibris en la distribució d'alumnat amb necessitats educatives específiques, el Departament d'Ensenyament considera que dins de cada zona d'escolarització es manté una composició social prou equilibrada entre els centres de la ciutat, amb l'excepció de la zona B (Bellvitge i el Gornal), específicament a la subzona del Gornal, amb desigualtats molt grans entre la composició social dels centres privats concertats Avantis, Pineda i Xaloc i l'escola El Gornal. 

Per explicar aquestes desigualtats, el Departament d'Ensenyament exposa que les tres escoles privades concertades esmentades escolaritzen alumnat de tota la ciutat (o d'altres municipis veïns), mentre que l'escola El Gornal només escolaritza alumnat de la zona més pròxima. La ubicació geogràfica de l'escola El Gornal i l'existència de barreres físiques (via de tren), afegeix l'informe, dificulten que aquesta escola tingui demanda d'altres indrets.

Respecte a les polítiques d'escolarització equilibrada, el Departament d'Ensenyament fa referència a l'existència d'una reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques per sobre del que estableix la normativa a totes les zones de la ciutat, amb l'excepció, precisament, de Bellvitge i el Gornal. Alhora, també apunta a l'existència d'aules d'acollida, tant a centres públics com privats concertats, i a la distribució com més equitativa millor entre centres de la matrícula fora de termini durant el curs escolar.

En vista d'aquestes consideracions, i d'acord amb les dades de què es disposa, el Síndic constata que:

1. Si bé en els darrers anys ha millorat l'equilibri en la distribució de l'alumnat amb necessitats educatives específiques entre centres, amb una més gran coresponsabilitat de nombrosos centres concertats del municipi, encara avui totes les zones de la ciutat tenen desequilibris significatius pel que fa a l'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives específiques.

Aquestes dades suggereixen la necessitat d'intensificar les polítiques d'escolarització equilibrada al municipi.

2. En relació amb aquestes polítiques, el Síndic valora positivament que el Departament d'Ensenyament hagi decidit ampliar en determinades zones la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques per sobre de les dues que estableix el Decret 75/2007 d'admissió d'alumnat. 

Malgrat tot, però, val a dir que la zona on, segons l'informe, hi ha un desequilibri més gran en la distribució de l'alumnat amb necessitats educatives específiques, la zona B de Bellvitge i el Gornal, és on menys places reservades hi ha.

Davant d'aquest fet, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que valori la conveniència d'incrementar la reserva de places a la zona B, i que adopti mesures específiques per incrementar la coresponsabilitat dels centres concertats Avantis, Pineda i Xaloc en l'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives específiques.

Alhora, convé afegir que l'existència d'un centre amb un 90% d'alumnat amb necessitats educatives específiques, com succeeix amb l'escola El Gornal, representa, a criteri d'aquesta institució, una clara vulneració del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes que s'hi escolaritzen. Davant d'aquest fet, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que adopti mesures específiques per combatre la segregació escolar de l'escola El Gornal.

3. En la línia del punt anterior, el Síndic ha exposat reiteradament al Departament d'Ensenyament els dèficits identificats en molts municipis relacionats amb l'aprofitament de la reserva de places.

Davant d'aquestes consideracions, amb caràcter general, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que estableixi una relació de tot l'alumnat amb necessitats educatives específiques, que adeqüi la reserva de places al volum d'alumnat amb necessitats educatives específiques present al municipi, que desenvolupi polítiques proactives d'acompanyament d'aquest alumnat entre centres per garantir la seva escolarització equilibrada i que faci un esforç de detecció d'aquestes necessitats educatives per afavorir la seva distribució equitativa entre centres.

Amb caràcter específic, el Síndic interpreta que els augments de les places reservades experimentats a totes les zones del municipi amb l'excepció del que succeeix a la zona B van en la línia d'assegurar una més gran correspondència entre la reserva de places i la demanda d'alumnat amb necessitats educatives específiques. 

Tot i això, per comprovar aquest nivell d'adequació, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament dades de sol·licituds i matrícula en el període ordinari d'admissió corresponent al curs 2012/2013 d'alumnat amb necessitats educatives específiques per centres escolars del municipi a P3. 

En el seu informe, el Departament d'Ensenyament exposa els esforços que es fan per promoure l'escolarització equilibrada d'alumnat amb necessitats educatives específiques amb matrícula fora de termini, però no fa esment a polítiques de distribució durant el procés ordinari d'admissió.

Davant d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que l'informi de quines mesures de distribució de l'alumnat amb necessitats educatives específiques adopta per fomentar l'escolarització equilibrada de les sol·licituds presentades en el període ordinari de preinscripció i matrícula, si n'hi ha.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/05/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/07/2012 Serveis Territorials d'Ensenyament a Barcelona Comarques Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/10/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/01/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/03/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
15/05/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
30/06/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
20/10/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/11/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
12/01/2016 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació