Resolució
Q-03472/2014 Disconformitat amb el procediment de recaptació de l'impost sobre béns immobles de l'exercici de 2012

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 08/05/2014
Data de l'últim moviment 12/08/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Tarragona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el procediment de recaptació de l'impost sobre béns immobles (en endavant IBI) de l'exercici de 2012.

Exposa que en data 30 d'agost de 2012, darrer dia de pagament en període voluntari, va fer un traspàs de 648,42 euros en concepte de pagament de l'IBI al número de compte que li va proporcionar l'organisme Base - Gestió d'Ingressos. Al cap d'uns mesos, però, Base - Gestió d'Ingressos de la Diputació de Tarragona li va reclamar una quantitat en concepte de recàrrec, que va satisfer en data 20 de maig de 2013. 

En data 31 de maig de 2013 va sol·licitar la devolució de l'import satisfet en concepte de recàrrec, després d'al·legar que no havia rebut cap informació ni advertiment en relació amb la data de pagament de la transferència bancària. Tot i això, no ha rebut resposta expressa a la seva sol·licitud.

Contingut

L'article 37 del Reglament general de recaptació, aprovat per Reial decret 939/2005, de 29 de juliol, estableix, en relació amb el pagament mitjançant transferència bancària, que es considera efectuat el pagament en la data en què hagi tingut entrada l'import corresponent en l'entitat que presti el servei de caixa, i des d'aquest moment l'obligat queda alliberat del pagament enfront de la hisenda municipal per la quantitat ingressada. L'Administració ha d'establir, si escau, les condicions per a utilitzar aquest mitjà de pagament per via telemàtica.

Un dels motius de queixa del promotor és que no era coneixedor dels efectes del pagament mitjançant transferència esmentats, i que el personal de l'Administració tampoc no el va informar sobre aquesta qüestió. El Síndic ha comprovat que no es proporciona aquesta informació als ciutadans a través del web de l'organisme, i que tampoc no consta en les liquidacions o documents cobradors. 

Tot i que aquesta informació apareix en l'Ordenança fiscal general de gestió, recaptació i inspecció de Base-Gestió d'Ingressos, el Síndic considera que aquest no és el mitjà d'informació més idoni perquè els ciutadans tinguin al seu abast de manera àgil i comprensible la informació que precisen en el marc de l'aplicació dels tributs.

D'acord amb això, el Síndic suggereix a Base - Gestió d'Ingressos que faci constar, tant en l'espai web de l'Organisme com en la informació sobre els mitjans de pagament que consta en els elements cobratoris, la informació sobre la data d'efectes del pagament quan aquest s'efectua per mitjà de transferència bancària o per via telemàtica.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/05/2014 Base - Gestió d'Ingressos Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/05/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/06/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resolució pendent d'acceptació
25/07/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la resolució pendent d'acceptació
11/08/2014 Base - Gestió d'Ingressos Irregularitat
12/08/2014 Base - Gestió d'Ingressos Seguiment finalitzat