Resolució
AO-03485/2010 Actuació d'ofici sobre la provisió i el desplegament dels programes de qualificació professional inicial (PQPI).

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Altres
Data d'inici 23/07/2010
Data de l'últim moviment 30/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El Síndic ha tingut coneixement que hi ha dèficits en relació amb la provisió i el desplegament dels programes de qualificació professional inicial (en endavant PQPI), i que l'oferta existent és insuficient per atendre el conjunt de la demanda.

Atès que aquesta política és determinant de cara a promoure el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, el Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici a fi d'estudiar aquest assumpte.

Contingut

Després d'estudiar l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament en relació amb la provisió i el desplegament dels programes de qualificació professional inicial, el Síndic constata que aquest departament ha fet un esforç notable els darrers anys per ampliar la provisió de places de PQPI. 

Dit això, val a dir també que l'experiència del Síndic demostra que l'oferta actual de places, properes a les 7.000 a Catalunya, són insuficients per atendre les necessitats relacionades amb la no-graduació en ESO. Les visites a diferents centres educatius de secundària efectuades per la institució del Síndic constaten dèficits en la provisió de dispositius educatius a l'abast dels centres per derivar i atendre l'alumnat que no es gradua a 4t d'ESO.

De fet, és important recordar que aquesta realitat se situa en el marc d'un sistema educatiu que presenta dificultats importants a l'hora de garantir nivells elevats de graduació i de permanència de l'alumnat al sistema educatiu, un cop finalitzada l'etapa d'escolarització obligatòria. Les elevades xifres d'abandonament educatiu prematur que afecten Catalunya, en comparació a la resta de comunitats autònomes i de països europeus, ho il·lustren.

Així mateix, també és important recordar que els PQPI esdevenen un recurs formatiu fonamental per als alumnes que no es graduen en ESO i que volen prosseguir la seva formació en els ensenyaments reglats, ja que, a més de proporcionar competències pròpies de determinats perfils professionals del primer nivell de qualificació, donen l'opció d'obtenir el títol de graduat i, conseqüentment també, contribueixen a combatre les desigualtats socials del sistema educatiu. 

D'una banda, els dèficits d'oferta es palesen si hom observa les dificultats per donar cobertura al conjunt de necessitats educatives existents. D'altra banda, els dèficits d'oferta també es palesen clarament a partir de l'anàlisi comparada amb la resta de comunitats autònomes. 

I finalment, els dèficits d'oferta també es palesen si s'observen les desigualtats territorials en la provisió de l'oferta de PQPI arreu de Catalunya. Tal com exposa el Departament d'Ensenyament, és cert que s'han creat nous PQPI en comarques que fins ara no havien disposat d'aquests ensenyaments, com ara la Vall d'Aran, l'Alt Urgell, el Solsonès i el Berguedà, o en municipis que tampoc en tenien, com ara Salt, Sant Feliu de Guíxols, Móra d'Ebre, Piera o altres. No obstant això, també és cert que, a dia d'avui, hi ha comarques que no tenen oferta, com ara el Pla de l'Estany, la Cerdanya, el Pallars Jussà o Sobirà, la Terra Alta, la Conca de Barberà o l'Alta Ribagorça, i també nombrosos municipis més grans de 10.000 habitants, com ara, per citar algun exemple, Premià de Mar, Banyoles, Sitges o la Bisbal d'Empordà. A més, en els municipis que tenen oferta, els nivells d'escolarització que presenten difereixen força en funció del cas. 

Davant d'aquesta situació, i atesa la importància dels PQPI per combatre les desigualtats educatives i per garantir el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que promogui un pla per intensificar la creació d'oferta arreu del país, fins a nivells equiparables a la mitjana estatal, i per reduir les desigualtats territorials d'accés existents a l'actualitat. En cas d'acceptar aquest suggeriment, el Síndic demana que es precisi en què consisteix aquesta planificació.   

Alhora, i davant el dèficit d'oferta, el Síndic recorda que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 5 que els programes de qualificació professional inicial són considerats ensenyaments universals, de manera que la seva provisió ha de tendir a satisfer les necessitats educatives existents als diferents territoris.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/07/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
22/09/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/11/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/12/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/04/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/06/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
19/07/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/07/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/04/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/06/2012 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
21/09/2012 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
23/11/2012 Departament d'Ensenyament Resolució
30/11/2012 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-04452/2012