Resolució
Q-03491/2014 Disconformitat amb la resolució d'una beca de caràcter general per a estudis postobligatoris per al curs 2013-2014

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Estudis universitaris i recerca
Data d'inici 09/05/2014
Data de l'últim moviment 03/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Contingut

El promotor de la queixa exposa que està cursant estudis de màster a la Universitat de Barcelona, té la condició d'orfandat absoluta i conviu amb els seus avis, que són pensionistes. Tal com havia fet anys enrere, va sol·licitar la beca de caràcter general per al curs 2013-2014, i en data 26 de febrer de 2014 va rebre la proposta de resolució, mitjançant la qual se li atorgava la beca de la matrícula però se li denegava la quantia fixa de 1.500 euros, lligada a la renda de la persona interessada. 

En data 6 de març va presentar al·legacions, en què indicava que hi havia un error en el càlcul de la renda familiar, i que ell era el sustentador principal de la unitat familiar i, per tant, els rendiments dels seus avis s'havien de computar al 50% i no al 100%, com s'havia fet. El 25 d'abril, però, l'Oficina Virtual de Tràmits va informar el promotor per correu electrònic de la desestimació de les seves al·legacions, perquè els seus avis es consideren sustentadors principals i es computen al 100%. 

El Departament d'Economia i Coneixement informa que la convocatòria de beques de caràcter general per al curs acadèmic 2013-2014 per a estudiants que cursin estudis postobligatoris pel que fa a l'orfandat absoluta augmenta els llindars de renda en un 20% respecte de la resta de sol·licitants, però a efecte del càlcul de la renda familiar estableix un mateix criteri i càlcul per a tots els sol·licitants.

L'article 14.1 del Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, estableix que per al càlcul de la renda i el patrimoni familiar són membres computables els pares i, si escau, el tutor o la persona encarregada de la guarda i protecció del menor, que tindran la consideració de sustentadors principals de la família. El Departament assegura que atès que el promotor de la queixa va declarar a la seva sol·licitud que els avis eren membres computables, els va considerar sustentadors principals d'acord amb l'article esmentat.

Amb relació a aquesta darrera qüestió, però, el mateix Reial decret 1721/2007, de 21 de desembre, diferencia entre els membres computables que tenen la consideració de sustentadors principals i els que no. Així, només estableix que són membres computables sustentadors principals els pares o tutor o la persona encarregada de la guarda i la protecció del menor. En aquest cas, el promotor no és menor d'edat i, a més, d'acord amb la informació que ell proporciona, és el sustentador principal de la llar.

L'article 14.1 del Reial decret determina que, a banda dels membres computables definits com a sustentadors principals, també són membres computables altres membres de la família com els ?ascendents dels pares que justifiquin la seva residència al mateix domicili amb el certificat municipal corresponent?. 

L'article 16 del Reial decret preveu que es puguin fer deduccions precisament per aportació d'ingressos per part de membres computables diferents dels sustentadors principals i per orfandat absoluta del sol·licitant. El Síndic entén que gràcies a aquestes deduccions el promotor havia pogut gaudir de la beca en anys anteriors.

Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Economia i Coneixement que revisi el motiu pel qual en aquest cas s'ha considerat els avis del promotor sustentadors principals enguany a diferència del que assegura el promotor que succeeix en realitat i que, d'acord amb això i amb la valoració d'aquest mateix cas en anys anteriors, es valori la possibilitat de modificar el criteri emprat a fi de beneficiar el promotor. En cas contrari, el Síndic demana al Departament que especifiqui els motius pels quals manté igualment la consideració dels avis com a sustentadors principals de la família, i els efectes d'aquest diferent criteri en el càlcul de la renda i l'accés a les ajudes a l'estudi.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/06/2014 Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/08/2014 Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2014 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/11/2014 Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2014 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2015 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació
22/05/2015 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació
01/07/2015 Departament d'Economia i Coneixement Irregularitat
02/07/2015 Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) Irregularitat
03/07/2015 Departament d'Economia i Coneixement Seguiment finalitzat