Resolució
Q-03514/2013 Disconformitat amb la denegació d'una sol·licitud per fer l'examen de les proves d'accés a la universitat seguint els criteris de correcció previstos per a persones amb dislèxia i trastorn per dèficit d'atenció

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 10/05/2013
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de la sol·licitud de la seva filla de fer l'examen de les proves d'accés a la universitat seguint els criteris de correcció previstos per a persones amb dislèxia i trastorn per dèficit d'atenció. 

Exposa que des de l'institut on la seva filla cursa estudis de segon de batxillerat es va fer aquesta sol·licitud al Consell Interuniversitari de Catalunya, però que en dates 6 de març i 26 d'abril de 2013 es va comunicar a l'escola la denegació de la sol·licitud perquè que l'alumna hauria d'haver disposat del Pla individual durant els dos cursos de batxillerat. 

El promotor considera que l'escola no va actuar correctament, atès que no va detectar la dislèxia de la seva filla malgrat tenir coneixement de la problemàtica de lateralitat creuada i les dificultats d'aprenentatge que presentava l'alumna.

Contingut

El Síndic no detecta indicis d'irregularitat en la denegació del tribunal ordinari específic, i valora positivament el fet que, com a mesura excepcional, la filla del promotor pugui disposar de mitja hora més de temps per fer cada una de les proves. 

No obstant això, tenint en compte que la manca d'aplicació del Pla individual a primer de batxillerat no és imputable a l'alumna sinó que va ser degut a la manca de detecció de la dislèxia per part de l'escola, i atès que el mateix centre educatiu ha confirmat que les dificultats de l'alumna han estat presents molt abans de quedar recollides al seu diagnòstic, el Síndic demana al Departament d'Economia i Coneixement que reconsideri aplicar, si no totes, algunes de les adaptacions metodològiques del tribunal ordinari específic, com per exemple recordar en veu alta aspectes generals dels exàmens, llegir en veu alta les instruccions específiques de cada prova o revisar en el moment de lliurar l'examen que els alumnes no s'hagi deixat algun apartat o exercici en blanc per oblit, per tal de fer possible l'accés d'aquesta alumna als estudis universitaris en igualtat de condicions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/05/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/05/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació
10/07/2013 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/07/2013 Departament d'Economia i Coneixement Vulneració
05/08/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
18/12/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/12/2013 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat
31/12/2013 Departament d'Economia i Coneixement Seguiment finalitzat