Resolució
Q-03532/2012 Disconformitat amb les liquidacions de l'impost sobre successions i donacions practicades per l'oficina liquidadora de Sant Feliu de Llobregat

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs autonòmics
Data d'inici 11/05/2012
Data de l'últim moviment 29/11/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Economia i Coneixement Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa exposa el seu desacord amb les liquidacions en concepte de donació practicades per l'Agència Tributària de Catalunya.

Exposa que en data 4 de març de 2010 es va atorgar escriptura de donació davant notari mitjançant la qual es formalitzava la donació de 37.200 euros efectuada pels seus pares al seu favor.

En l'escriptura es fa constar que el promotor té intenció de comprar un habitatge perquè sigui el seu habitatge habitual i que els pares tenen el desig d'ajudar econòmicament el seu fill en aquesta compra. 

En data 4 de març de 2010 el promotor va signar un contracte d'adjudicació d'un habitatge amb protecció oficial de règim general/concertat. En l'estipulació sisena d'aquest contracte s'assenyala que la finca objecte del contracte es lliurarà a l'atorgament de l'escriptura pública una vegada s'hagi visat el contracte i, si escau, una vegada s'hagin reconegut els ajuts pels òrgans competents de la Generalitat i del Ministeri de l'Habitatge. 

En data 19 de maig de 2010 es va emetre la resolució favorable dels ajuts que havia sol·licitat el promotor i, malgrat que la data de resolució és de 19 de maig de 2010, el promotor no va rebre l'ajut en concepte d'ajuda estatal directa a l'entrada corresponent al preu de venda o d'adjudicació de l'habitatge fins al 29 de juliol de 2010. El promotor indica que atesa la demora en la percepció d'aquest ajut no es va formalitzar l'escriptura de compravenda de l'habitatge habitual amb anterioritat al 29 de juliol de 2010.

Atès que havia de signar el contracte de compravenda de l'habitatge com a màxim tres mesos després d'haver rebut la donació però en va trigar quatre, l'Agència Tributària de Catalunya li reclama una liquidació amb la qual no està d'acord.

Contingut

Si bé és cert que l'article 13.3 d) de la Llei 17/2007, de 21 de desembre, de mesures fiscals i financeres, disposa que en el cas de donació de diners el donatari ha d'adquirir l'habitatge en el termini màxim de tres mesos des de la data de la donació -requisit que també queda recollit en els articles 54 i 55 de la Llei 19/2010, de 7 de juny, de regulació de l'impost sobre successions i donacions- en aquest cas, el Síndic considera que s'hauria de tenir en compte si la demora en l'adquisició de l'habitatge ha estat una causa imputable a l'Administració i que, consegüentment, l'interessat no podia preveure. 

El Síndic considera que si el transcurs del temps entre la data en què els pares donen diners a favor del fill perquè siguin destinats a l'adquisició del seu habitatge habitual i la data en què es produeix l'adquisició d'aquest habitatge és superior a tres mesos com a conseqüència de la demora en alguna actuació de l'Administració, l'Administració tributària ha de valorar aquesta circumstància i interpretar que el temps durant el qual no es formalitzi la compravenda de l'habitatge per causes imputables a l'Administració no es tingui en compte a efectes del còmput dels tres mesos, a fi que l'adquirent pugui gaudir del dret a la reducció del 95% de la quota de l'impost de successions i donacions per la donació de diners destinats a l'adquisició d'aquest primer habitatge habitual. 

Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament d'Economia i Coneixement que revisi la desestimació de les al·legacions que la persona interessada va formular contra la proposta de liquidacions del seu expedient. 

Posteriorment, el Síndic ha plantejat que la bonificació en la quota de l'impost de successions i donacions per les donacions a favor de descendents destinades a l'adquisició del primer habitatge habitual es pot considerar com una mesura mitjançant la qual es pretén afavorir els joves a accedir a l'habitatge. Actualment, aquesta bonificació està prevista en l'article 54 i 55 de la Llei 19/2010. 

L'article 54.b) estableix que ?en les donacions de diners, la reducció només es pot aplicar, amb els límits esmentats, a les que s'han fet dins els tres mesos anteriors a l'adquisició de l'habitatge, d'acord amb el que estableix la lletra d de l'article 55.1?.

Així mateix, l'article 55 disposa que per a gaudir de la reducció esmentada, cal que, entre d'altres requisits, es compleixi el següent:

?d) En el cas de donacions de diners, el donatari ha d'adquirir l'habitatge en el termini de tres mesos a comptar de la data de la donació o, si n'hi ha de successives, a comptar de la data de la primera donació.?

Els requisits temporals establerts en la Llei fan que certes situacions quedin excloses de poder beneficiar-se de la reducció esmentada, encara que el destí dels diners que els pares donin a un fill també sigui per al pagament de l'habitatge habitual del fill. 

Val a dir que en vista del que estableixen els articles 54 i 55 de la Llei de l'impost de successions i donacions, es pot desprendre que la voluntat de legislador en la previsió del benefici fiscal esmentat és bonificar les donacions fetes de pares a fills destinades a l'adquisició de l'habitatge habitual. 

Per això, el Síndic recomana al Departament d'Economia i Coneixement que estudiï la possibilitat d'ampliar els requisits per gaudir d'aquesta bonificació a fi d'evitar que situacions com la que es planteja en aquest cas en quedin excloses, tot tenint en compte la capacitat econòmica del donatari, i amb la finalitat de remoure els obstacles per garantir el dret a l'habitatge.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/07/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/08/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
06/09/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/10/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/11/2012 Departament d'Economia i Coneixement Resolució