Resolució
Q-03550/2015 Disconformitat amb la factura d'aigua després d'una fuita

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 22/05/2015
Data de l'últim moviment 14/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Aigües de Catalunya Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La persona interessada es queixa de la factura de l'aigua després d'una fuita. Malgrat el descompte aplicat per la companyia en conèixer que hi havia hagut una fuita, per a la persona interessada continua sent desproporcionada. 

En primer lloc, us vull recordar que l'Estatut de Catalunya reconeix el dret dels consumidors i usuaris a una informació veraç i entenedora sobre les característiques i els preus dels productes i dels serveis. En aquest sentit, cal recordar que les factures dels subministraments bàsics han de ser clares i han de contenir la informació suficient i adequada perquè les persones les puguin entendre. Igualment, i en vista d'aquest cas, les factures en què es té en consideració que el volum facturat ha estat conseqüència d'una fuita també han d'oferir la informació suficient i adequada perquè les persones puguin conèixer quines dades té en compte l'entitat subministradora per emetre aquella factura i quin tractament excepcional aplica al volum d'aigua que s'ha consumit. 

Així mateix, quan la persona usuària del servei presenta una reclamació sobre la factura emesa cal que la resposta que s'emeti estigui suficientment motivada. En aquest sentit, i en vista de la resposta de data 12 de maig de 2015 a la reclamació que us va formular la persona interessada relativa al descompte aplicat, entenc que s'hauria d'haver informat de forma clara quin descompte s'havia aplicat per cada un dels conceptes que es facturaven, quines dades s'havien tingut en compte i en base a quin criteri o normativa.

D'acord amb tot això, el Síndic suggereix a Aigües de Barcelona: 

1. Que ampliï la resposta que va emetre a la persona interessada en data 12 de maig de 2015, a fi que tingui coneixement de com s'ha efectuat el càlcul de la factura emesa en data 4 de juliol de 2014, on s'ha tingut en compte que l'excés de consum facturat ha estat conseqüència d'una fuita i els criteris o normativa que s'ha aplicat; i que li enviï una còpia de la resposta, a fi de poder-ne examinar el contingut. 

2. Que, amb caràcter general, inclogui en les factures la normativa que recull les tarifes que s'apliquen, tant pel que fa al consum com pel que fa al cànon de l'aigua, tot especificant la publicació edictal corresponent; i  que, així mateix, en els casos en què es recalculi una factura en considerar que l'excés de volum produït ha estat conseqüència d'una fuita d'aigua, també es faci constar la normativa aplicada.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/06/2015 Aigües de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
30/06/2015 Aigües de Catalunya Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/07/2015 Aigües de Catalunya Resolució pendent d'acceptació
14/09/2015 Aigües de Catalunya Reiteració a la resolució pendent d'acceptació