Resolució
Q-03557/2010 Manca de resolució de l'Ajuntament de Vilaller d'una sol·licitud de reserva de plaça d'aparcament per a persones amb discapacitat.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 28/07/2010
Data de l'últim moviment 22/12/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Vilaller Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor es queixa amb relació a una sol·licitud que va presentar l'Ajuntament de Vilaller de reserva de plaça d'aparcament per a persones amb discapacitat.

La persona interessada explica que, en data 9 de juliol de 2009, va presentar al consistori una sol·licitud de reserva de plaça d'aparcament, i que encara no ha rebut la resolució corresponent. 

Segons sembla, s'ha delimitat una plaça d'aparcament per a persones amb discapacitat, però sense identificar la reserva, de manera que pot ser utilitzada per qualsevol persona amb la targeta acreditativa de mobilitat reduïda.

També indica que a l'Ajuntament li han comunicat verbalment que la reserva de places aparcament personalitzades s'estava eliminant per llei en tots els municipis.

Contingut

Un cop estudiat el contingut de l'informe municipal, el Síndic formula a l'Ajuntament les consideracions següents:

Primerament, s'ha de valorar positivament que l'Ajuntament hagi tramès a la persona interessada una explicació per escrit sobre els criteris aplicats en aquest assumpte i que es respecti així el seu dret a rebre una resposta escrita, a banda de les explicacions verbals que se li havien donat amb anterioritat.

Segons aquestes explicacions, i segons s'indica també en l'informe, l'Ajuntament entén que les reserves d'aparcament previstes a la normativa vigent -el Decret 97/2002, de 5 de març, sobre la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda- no es refereixen a reserves personals, sinó a places que puguin ser utilitzades, en general, per persones titulars d'aquesta targeta.

Tot i això, el Síndic creu que aquesta interpretació no s'adiu amb el contingut i l?esperit de la norma, per les raons següents:

Per valorar aquest assumpte, cal partir de les previsions establertes en matèria d'accessibilitat, i de manera específica del que estableix el Decret 97/2002, de 5 de març, sobre la targeta d'aparcament per a persones amb disminució i altres mesures adreçades a facilitar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda. Aquesta norma -com indica el seu article primer- té per objectiu la regulació d'un conjunt de mesures adreçades a facilitar i millorar el desplaçament de les persones amb mobilitat reduïda, i també la regulació de les modalitats.

Aquesta targeta constitueix un mecanisme de promoció de l'autonomia i la lliure circulació de les persones amb discapacitat, que resulta rellevant per compensar les dificultats amb què es poden trobar aquestes persones per desenvolupar les activitat quotidianes, superar les limitacions derivades de les discapacitats que els afecten, i afavorir-ne la integració, i s'emmarca en les mesures orientades a la protecció de les persones amb discapacitat, d'acord amb les previsions de la Constitució espanyola. 

Amb aquesta finalitat s'estableixen diverses mesures que, amb caràcter de mínims, han de garantir els ens locals competents en matèria d'ordenació del trànsit, mitjançant les seves ordenances. Aquestes mesures es recullen a l'article 5 del Decret, que diferencia dos tipus de reserves:

D?una banda, la lletra d) estableix la possibilitat de reserva de places d'aparcament, amb caràcter previ a la sol·licitud, en els llocs on es comprovi que és necessari per a les persones titulars de targetes d'aparcament per a persones amb disminució, i, especialment, a prop dels seus domicilis i/o dels seus llocs de treball.

D?altra banda, la lletra h) disposa l'elaboració d'un pla d'ubicació de reserva de places d'aparcament públiques per a l'ús dels vehicles que portin persones titulars d'aquesta targeta d'aparcament, distribuïdes per les zones considerades d'interès en els nuclis urbans.

La qüestió fonamental consisteix a determinar el sentit que s'ha de donar a la primera d'aquestes previsions, continguda a la lletra d). El Síndic entén que s'ha de considerar relacionada amb una reserva individualitzada, destinada a una persona concreta, i no a qualsevol persona amb discapacitat i mobilitat reduïda que sigui titular d'aquesta targeta. 

En aquest sentit, cal tenir en compte que el text fa referència expressament a llocs ubicats "a prop dels seus domicilis i/o dels seus llocs de treball", cosa que caldria entendre referida a la persona que fa la sol·licitud. D?una banda, el domicili, entès com a lloc de residència d'un individu o d'una família, té un significat personal, individual. I de l?altra, la referència als "seus" domicilis i als "seus" llocs de treball portaria també a aquesta conclusió.

El Síndic ja ha emès altres actuacions anteriorment, arran de les interpretacions diverses que els ens locals han fet d'aquest precepte. Per aquest motiu, l'any 2009 el Síndic va recomanar al Departament d'Acció Social i Ciutadania que modifiqués el Decret 97/2002 perquè recollís de manera clara aquest sentit o, en qualsevol cas, que regulés de manera unívoca aquesta qüestió. Aquest suggeriment va ser acceptat pel Departament, que va informar que la regulació de la reserva de places d'aparcament que s'inclourà en la modificació del Codi d'accessibilitat en tràmit indicarà que han de ser individualitzades.

En qualsevol cas, amb independència d'aquesta futura modificació normativa, s'entén que amb el redactat vigent, la interpretació més coherent d'aquest precepte -article 5, lletra d)- fa referència a reserves d'aparcament individualitzades o personalitzades, destinades a la persona concreta que fa la sol·licitud. Així, es permetria a la persona beneficiària poder gaudir d'aquesta reserva de manera exclusiva, a prop del "seu domicili" o del "seu lloc de treball". 

Així, doncs, el Síndic assenyala que el redactat de l'article 5 estableix que es tracta de mesures que els ajuntaments han d'establir "com a mínim" en les seves ordenances. Per tant, sembla que s'atribueix un caràcter imperatiu a aquesta mesura, sens perjudici que en les ordenances es regulin els paràmetres, els aspectes i les condicions en què es podrà gaudir d'aquestes reserves, i els límits, o altres aspectes concrets que resultin necessaris, en el marc de les previsions establertes pel Decret, i també que en cada cas concret s'avaluïn de manera específica les sol·licituds presentades i s'adopti la decisió que correspongui, de manera motivada. 

De conformitat amb això, el Síndic suggereix al consistori que valori la concessió al promotor d'una reserva de plaça d'aparcament individualitzada, en atenció a les previsions del Decret 97/2002, de 5 de març. També recomana que elabori i/o revisi les ordenances municipals per tal d'adaptar-se a aquestes previsions.

L'Ajuntament de Vilaller informa que el Ple municipal, en sessió ordinària celebrada l'11 d'agost de 2011, va adoptar I'acord d'aprovació d'una ordenança reguladora de la concessió de reserves de places d'aparcament a la via pública per a persones amb disminució i/o titulars de targetes d'aparcament i altres modalitats de reserva.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/09/2010 Ajuntament de Vilaller Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/01/2011 Ajuntament de Vilaller Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/02/2011 Ajuntament de Vilaller Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/03/2011 Ajuntament de Vilaller Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/06/2011 Ajuntament de Vilaller Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/09/2011 Ajuntament de Vilaller Reiteració posterior a la primera
03/11/2011 Ajuntament de Vilaller Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/12/2011 Ajuntament de Vilaller Resolució