Resolució
Q-03574/2011 Disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda a diversos escrits relatius al pagament de la taxa de residus comercials

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 01/06/2011
Data de l'últim moviment 16/02/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resposta de l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda a diversos escrits que hi ha presentat, en els quals expressava la seva disconformitat amb el fet que se li imposi el pagament de la taxa de residus comercials. 

Exposa que duu a terme una activitat de cantina en un institut del municipi, i que des de l'any 2007 l'Ajuntament li reclama el pagament de la taxa, tot i que a la persona que exercia aquesta activitat abans que ella mai no se li havia imposat el pagament d'aquesta taxa.

Contingut

Un cop valorat el contingut de l'informe tramès per l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda, el Síndic fa les consideracions següents: 

1. Subjecte passiu de la taxa 
L 'article 23. 1 b) del Reial decret legislatiu 2/2004, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (en endavant TRLHL) estableix que són subjectes passius de les taxes aquells que sol·liciten serveis o activitats locals o en resulten beneficiats. 

Així doncs, en tant que la persona interessada és la titular d'una activitat generadora de residus comercials i en conseqüència és qui resulta beneficiada del servei de recollida de residus, s'entén que és el subjecte passiu de la taxa de residus. 

Tot i això, l'apartat 2 de l'article 23 del TRLHL disposa que tenen la condició de substitut del contribuent ?en les taxes establertes per raó de serveis o activitats que beneficiïn els ocupants, d'habitatges o locals o els afectin, els propietaris d'aquests immobles, els quals, si s'escau, poden repercutir les quotes sobre els beneficiaris respectius?. 

Així doncs, d'acord amb les previsions legals esmentades, el Síndic entén que és el propietari d'un immoble en qualitat de substitut qui es caracteritza per col·locar-se en el lloc del contribuent, de tal manera que és el subjecte obligat a pagar l'obligació tributària a càrrec del contribuent, sens perjudici que, tal com s'indica en l'article 23 de la TRLHL i el 36.3 de la Llei general tributària, pugui exigir posteriorment al contribuent la quantitat que hagi satisfet per aquell concepte.

De la documentació aportada per la persona interessada es desprèn que en data 27 de juny de 2007 l'Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda li va adreçar una carta en què se li comunicava el següent: ?D'acord amb la normativa, el titular del rebut serà el propietari del local, per la qual cosa us preguem que si el local no és de la vostra propietat ho comuniqueu personalment o telefònicament abans del 10 de juliol?. 

Tot i això, no consta que s'hagi reclamat el pagament al propietari de l'immoble o bé que s'hagi informat la persona interessada dels motius pels quals, en aquest cas, no es reclama el pagament al propietari com a subjecte passiu substitut del contribuent i se li reclama a ella, en tant que és el subjecte passiu de la taxa. 

En aquest sentit, i atès que en un primer moment l'Administració va informar la persona interessada que el titular del rebut de la taxa seria el propietari de l'immoble i després se li va girar a ella la liquidació, sense donar-li més informació sobre aquest aspecte, el Síndic considera que aquesta situació ha pogut generar confusió a la persona interessada. Per aquest motiu, el Síndic recorda a l'Ajuntament que la informació que es facilita a les persones interessades ha de ser clara i precisa. 

2. Resposta a l'escrit presentat per la persona interessada
L'informe de l'Ajuntament assenyala que la persona interessada va presentar el recurs de forma extemporània, la qual cosa era un motiu d'inadmissibilitat. Tot i això, no consta que al seu moment s'hagués resolt el recurs. Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que el resolgui en la forma adequada. 

3. Regulació de la quota tributària en l'Ordenança fiscal. 
En l'informe de l'Ajuntament s'indica que el càlcul de la quota de l'any 2007 va tenir en consideració diversos elements, concretament l'activitat i la superfície on es desenvolupa l'activitat, d'acord amb l'article 12 de l'Ordenança fiscal. Així mateix, s'indica que en l'Ordenança del 2007 no es preveia cap reducció de la quota per dur a terme l'activitat en un horari determinat, reducció que tampoc consta que s'hagi previst en l'Ordenança de 2012. 

En aquest punt, el Síndic considera oportú recordar que la característica principal d'aquest tribut és que la persona que el paga a canvi rep una contraprestació. 

En aquest cas, durant uns determinats mesos a l'any, d'acord amb el calendari escolar, la persona interessada no és beneficiària del servei de recollida d'escombraries que presta l'Administració local. Així, durant un període de temps en cada anualitat, aquesta persona no exerceix ni pot exercir l'activitat generadora de residus subjecte a taxa. 

Val a dir que l'article 24.2 del TRLHL estableix que ?l'import de les taxes per la prestació d'un servei o per la realització d'una activitat no pot excedir, en el seu conjunt, el cost real o previsible del servei o l'activitat de què es tracti o, si no, del valor de la prestació rebuda?. 

D'acord amb el precepte esmentat i en vista de les circumstàncies de la promotora de la queixa, el Síndic entén que els mesos durant els quals es té la possibilitat d'exercir l'activitat i, en conseqüència, durant els quals s'utilitza de forma efectiva el servei, és un element que es podria valorar en el moment de determinar la quota tributària de la taxa per tal d'adequar-la al valor de la prestació rebuda.

D'acord amb això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que estudiï la possibilitat d'incloure com a criteri en el moment d'establir la quota tributària de la taxa el període temporal en el qual hi ha la possibilitat de l'ús del servei i que, si escau, d'acord amb el procediment legalment establert, dugui a terme les actuacions que corresponguin per modificar l'Ordenança reguladora de la taxa de residus comercials.

Amb aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/06/2011 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/07/2011 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/02/2012 Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda Resolució