La promotora de la queixa, que té acollida una neboda de set anys, manifesta la seva disconformitat amb el fet que no es faci seguiment d'aquest acolliment.
Exposa que fa cinc anys que té acollida la menor, que vivia a Valls i que l'equip d'atenció a la infància i l'adolescència (en endavant EAIA) de l'Alt Camp/Conca de Barberà els feia el seguiment. L'any passat van anar a viure a Vilanova i la Geltrú i van demanar el trasllat de l'expedient a l'EAIA del Garraf. Tot i això, fa un any que viuen a Vilanova i assenyala que no s'ha fet el trasllat, que no tenen cap persona referent al Garraf i que les dificultats que han anat apareixent les han hagut de plantejar a Valls.
Un cop analitzat l'informe tramès pel Departament de Benestar Social i Família, el Síndic recorda la complexitat de l'atenció en família d'acollida i la importància del seguiment per garantir el benestar dels infants i els acollidors.
En aquest context, l'equip que fa el seguiment de la família acollidora té per funció principal acompanyar els acollidors en la dificultat d'assumir la seva funció complementària dels pares o temporalment substitutòria dels pares; formar-los en la capacitat de no rivalitzar amb els pares en el camp dels afectes; comprendre que la seva tasca és positiva, útil i imprescindible per al creixement de l'infant, des de la funció específica d'acollidor, i respectar i valorar els pares de l'infant amb independència de les dificultats personals que pateixin.
En el mateix sentit, el document ?Projecte per promoure i millorar la família extensa i donar-li suport. La meva família m'acull?, recentment publicat pel Departament de Benestar Social i Família, descriu les tasques més rellevants que s'han de fer durant el seguiment, les quals inclouen entrevistes amb els infants acollits, amb les famílies acollidores, visites i entrevistes al domicili de la família acollidora o acompanyament als infants durant les trobades amb el pare o la mare.
El Síndic entén que aquest seguiment va molt més enllà d'un seguiment telefònic, per bé que aquest sigui freqüent, ja que ha d'incloure un ampli ventall d'actuacions de suport a la família acollidora i a l'infant per fer front a la complexitat inherent a aquest tipus de recurs.
Per aquest motiu, el Síndic suggereix al Departament de Benestar Social i Família, d'una banda, que adopti les mesures necessàries perquè, atès que s'ha emès l'informe proposta de l'EAIA, es formalitzi la mesura protectora com més aviat millor i es faci efectiu el traspàs de l'expedient a l'equip que hagi de fer el seguiment de l'acolliment; i de l'altra, que mentre no es faci efectiu el traspàs a un nou equip, es garanteixi el seguiment i l'acompanyament de l'acolliment.