Resolució
Q-03613/2009 Manca de resolució del Departament d'Acció Social i Ciutadania d'una sol·licitud de reconeixement del grau de dependència.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Persones amb discapacitat
Data d'inici 22/07/2009
Data de l'últim moviment 19/01/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora explica que el dia 3 de gener de 2008 va presentar al Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) la sol·licitud de reconeixement de la situació de dependència del seu sogre. Ara mostra la seva disconformitat amb una sèrie de situacions que, a parer seu, són clares irregularitats en la tramitació de l'expedient del seu sogre. Així, assenyala el següent:

Primer, el seu sogre va ser valorat pels equips del Servei de Valoració de Dependències (SEVAD) el dia 27 d'octubre de 2008, quan es trobava sol a casa, malgrat estar greument malalt i tenir problemes físics i de mobilitat.

Segon, durant el mes d'abril de 2009, atesa la manca d'informació sobre la tramitació de l'expedient del seu sogre, ella i el seu marit es van posar en contacte amb el DASC per informar-se sobre aquest assumpte, i els van informar que la resolució de grau i nivell del sol·licitant havia esta notificada en data 29 de desembre de 2008. Tot i això, la promotora assenyala que a la seva família ningú no va rebre la notificació.

Tercer, el mateix mes d'abril de 2009, i atesa aquesta informació, la promotora es va personar a les dependències del DASC per recollir la resolució de grau i nivell del seu sogre.

Quart, d'acord amb la dita resolució, la persona interessada no assolia les condicions per ser considerat una persona depenent.

Cinquè, per recomanació del mateix personal del DASC, el 29 d'abril de 2009 la promotora va presentar una sol·licitud de revisió del grau i nivell de dependència del sol·licitant, respecte de la qual no ha rebut resposta.

Finalment, la promotora va informar que el seu sogre va morir el passat 18 de maig a l'Hospital de San Pau on estava ingressat.

També al·lega que, en no haver estat notificats dins de termini de la resolució que qualifica el seu sogre com a persona no depenent, la persona interessada es va trobar el situació d'indefensió i no va poder manifestar el seu desacord amb el resultat de la valoració de grau i nivell de dependència amb la conseqüència que, a la final, va morir sense que li fos recorregut el seu estat.

Contingut

El Síndic indica al recent Departament de Benestar Social i Família que aquest cas es correspon amb la problemàtica general dels procediments de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés a les prestacions i als serveis vinculats en què durant la tramitació del procediment es produeix la defunció de la persona sol·licitant. Per tant, recorda que el dia 26 de maig de 2010 (en el marc de l'actuació d'ofici 05426/08) va emetre una resolució adreçada al DASC en la qual exposava diverses consideracions i suggeriments sobre aquesta problemàtica.

Sobre aquestes consideracions i suggeriments, el DASC va respondre que a parer seu "ha de ser el Ministeri de Sanitat i Política Social qui ho reguli a través d'una norma estatal comuna". Assenyala, igualment, que "fins que el Govern espanyol no prengui una decisió comuna, el Departament continuarà aplicant les Instruccions 10/2009 que reconeixen el dret de les persones hereves a percebre les quantitats corresponents a les prestacions econòmiques que haurien correspost a la persona interessada només quan la defucnió s'hagi produït amb posterioritat a la resolució del Programa individual d'atenció".

D'acord amb aquesta informació, el Síndic entén que, pel que fa a la problemàtica general, el DASC no va acceptar aquests suggeriments.

Pel que fa a aquest cas, s'entén que aquesta determinació implica reconèixer que en aquests supòsits "no s'ha arribat a reconèixer el dret a percebre cap prestació" i que, en conseqüència, s'haurà de dictar una resolució en aplicació de la Instrucció 10/2009.

Segons aquestes consideracions, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l'article 53 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, disposen el deure de les administracions de dictar resolució expressa sobre tots els procediments, i de notificar-la a les persones interessades, amb les úniques excepcions que són previstes expressament pels preceptes esmentats. 

Atès tot això, i per cloure finalment aquest assumpte, el Síndic recorda al Departament la necessitat que tingui en compte i respecti les formalitats i els requisits establerts, especialment pel que fa a dictar resolució expressa i comunicar-la a les persones interessades.

Amb aquests recordatoris, es finalitza la intervenció en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/09/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
21/05/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Resolució