Resolució
Q-03651/2014 Disconformitat amb la insuficient informació tributària que consta als documents bancaris dels pagaments efectuats mitjançant domiciliació bancària

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 15/05/2014
Data de l'últim moviment 27/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Diputació de Tarragona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la informació tributària que consta als documents bancaris dels pagaments efectuats mitjançant domiciliació bancària, que considera insuficient.

Exposa que per a aquest tipus de rebuts no s'envien els documents cobradors ni a títol informatiu ni com a carta de pagament. A més, amb l'entrada en vigor de la nova normativa SEPA, no és possible escriure el detall del càrrec domiciliat que permeti la identificació plena del tribut carregat.

Els contribuents que tenen el pagament dels tributs domiciliats, doncs, no poden identificar quin és el tribut que s'ha carregat al compte, ni conèixer-ne els elements essencials.

Contingut

Tal com exposa l'organisme Base - Gestió d'Ingressos de la Diputació de Tarragona en el seu informe, els ciutadans poden consultar en la seu electrònica les dades completes del càrrec dels tributs. Les persones que no tinguin accés a Internet es poden adreçar a les oficines de l'Organisme de Gestió Tributària (en endavant ORGT) o a l'Ajuntament.

Això, no obstant, el Síndic posa de manifest que hi ha un col·lectiu que queda fora de l'accés a la informació tributària, que és el de persones grans que no disposen d'accés a Internet als seus habitatges i que molt probablement no tenen els coneixements necessaris per accedir-hi, i que atesa la seva edat els resulta dificultós el desplaçament a una oficina de l'ORGT o a l'Ajuntament. Aquí també s'hi pot incloure totes aquelles persones que per circumstàncies especials, com una malaltia o problemes de mobilitat, no poden desplaçar-se per buscar aquesta informació.

D'acord amb l'article 34 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, els obligats tributaris tenen dret a ser informats i assistits per l'Administració tributària sobre l'exercici i el compliment de les seves obligacions tributàries. En concordança, l'article 85 estableix el deure de l'Administració de prestar als obligats tributaris la informació i l'assistència necessàries sobre els seus drets i obligacions. 

El Síndic considera que els contribuents han de poder disposar d'un document que els permeti identificar, sense cap mena de dubte, el tribut que han satisfet. D'una banda, aquest document ha de ser justificatiu del pagament del tribut, i de l'altra, la identificació del tribut ha de contenir els elements essencials que el conformen, informació necessària perquè els contribuents puguin accionar el seu dret de defensa amb plenes possibilitats crítiques contra l'exacció tributària.

Per aquest motiu, el Síndic suggereix a Base - Gestió d'Ingressos que estableixi els mecanismes adients perquè les persones que no tenen possibilitat d'accedir a la xarxa electrònica ni acudir a les oficines de l'ORGT o a l'Ajuntament puguin disposar del document que identifica i justifica el tribut que s'ha pagat mitjançant domiciliació bancària.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/05/2014 Base - Gestió d'Ingressos Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/07/2014 Base - Gestió d'Ingressos Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/07/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/08/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resolució pendent d'acceptació
18/09/2014 Base - Gestió d'Ingressos Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/04/2015 Base - Gestió d'Ingressos Irregularitat
27/04/2015 Base - Gestió d'Ingressos Seguiment finalitzat