La promotora de la queixa, en representació de l'Associació de Rehabilitació del Minusvàlid (AREMI), manifesta la seva disconformitat amb la reducció de plantilla de professionals del centre d'educació especial (en endavant CEE) AREMI, a Lleida.
Exposa que, tot i l'increment de matrícula del CEE AREMI per al curs 2011-2012 i l'informe favorable del Departament d'Ensenyament dels Serveis Territorials de Lleida, el Departament ha fet la proposta de reduir la plantilla de professionals en un mestre-tutor.
Un cop estudiada tota la documentació de l'expedient, el Síndic no aprecia cap actuació irregular de l'Administració. Tot i això, fa les consideracions següents:
En primer lloc, el Síndic recorda el que diu l'article 23 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, quan parla dels infants amb discapacitat: ?Els estats membres reconeixen que un infant amb una discapacitat física o psíquica ha de gaudir d'una vida completa i digna, en condicions que assegurin la dignitat, promoguin l'autoconfiança i facilitin la seva participació activa en la comunitat? i també que ?els estats membres reconeixen el dret de l'infant amb discapacitat a una atenció especial i promouran i vetllaran per l'atenció responsable de la seva cura.?
El Síndic considera que l'atenció especial que assenyala la Convenció s'hauria de reflectir en el reconeixement de les necessitats especials dels infants i en l'adopció de les mesures adequades i suficients per cobrir aquestes necessitats.
En segon lloc, el Síndic considera que si bé la resolució sobre el nombre de mestres-tutors en el CEE AREMI s'ha pres en el marc del que dicta la normativa de referència, davant de situacions excepcionals de persones amb dificultats de desenvolupament caldria anar més enllà de la norma i buscar la manera d'assegurar la cobertura de les seves necessitats. Així, més que les ràtios, cal estudiar i identificar les necessitats dels alumnes i establir, conjuntament amb el centre, quin és el nombre convenient de mestres-tutors per a aquest centre concret.
En tercer lloc, si des del 2004 fins al 2011, el CEE AREMI havia pogut disposar de set mestres-tutors, sense que s'hagi modificat el nombre d'alumnes, i aquest nombre de professionals es considera necessari per portar a terme l'atenció educativa a aquests alumnes, no sembla que la reducció d'un mestre-tutor adoptada hagi estat presa en interès dels infants, sinó per altres motius.
Finalment, atès que es tracta d'alumnes amb necessitats educatives especials, el Síndic entén que seria convenient escoltar, a banda dels responsables del centre, l'equip d'atenció psicopedagògica (EAP).
D'acord amb tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que els serveis educatius corresponents, juntament amb el CEE AREMI, valorin si la dotació actual de mestres-tutors assegura la cobertura de l'atenció educativa dels alumnes; i de l'altra, que segons el resultat d'aquesta valoració es consideri la conveniència d'incrementar el nombre de mestres-tutors per al curs 2012-2013.