Resolució
Q-03665/2010 Disconformitat amb la denegació d'una sol·licitud de l'ajut per adopció internacional sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar corresponent a l'any 2009

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Adopcions
Data d'inici 03/08/2010
Data de l'últim moviment 11/01/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la denegació de la sol·licitud de l'ajut per adopció internacional sotmès al nivell d'ingressos de la unitat familiar per a l'any 2009.

Exposa que van adoptar un infant originari de Rússia, per sentència de 28 de maig de 2009, que va arribar a Espanya el 4 de juny del mateix any; que el 20 d'agost de 2009 van sol·licitar els ajuts que els corresponien; que el 8 de març de 2010 els va ser comunicada la resolució provisional de concessió de l'ajut amb una puntuació de 5; que el 16 de juny van rebre la resolució definitiva que els comunicava la no-concessió de l'ajut per no haver assolit la puntuació mínima. 

La promotora fa constar que les despeses derivades de l'adopció del seu fill van ser molt altes i que compleixen els requisits de no superar en set vegades l'indicador de renda de suficiència de Catalunya, per la qual cosa es mostra disconforme amb la resolució del Departament de Benestar Social i Família.

Contingut

En vista del contingut de la resolució del recurs d'alçada interposat per la persona interessada, el Síndic reitera els suggeriments fets en el marc de l'expedient de queixa 2461/2010, que són els següents:

- Revisar tots els casos en què, un cop concedit l'ajut per part múltiple sotmès a nivell d'ingressos de l'any 2008, i malgrat comptar amb la informació que la renovació seria automàtica, no s'ha atorgat l'ajut de l'any 2009 perquè no s'havia rebut la informació adequada i necessària per presentar la sol·licitud pertinent dins del nou termini legalment establert.

- Revisar els casos en què es va denegar la prestació econòmica per infant a càrrec per manca d'informació o per no haver presentat la sol·licitud dins de termini, perquè no s'havia rebut el full de confirmació de dades.

- Adoptar mesures per perfeccionar el sistema de tramesa de documentació i per assegurar-se que s'ha fet correctament.

- Estudiar la forma de dotar d'informació concreta cada cas que no impliqui una pèrdua de garanties ni de certesa per a l'Administració, quant al compliment dels requisits, i que suposi la possibilitat per a l'usuari de conèixer l'estat de tramitació del seu expedient en qualsevol moment.

- Donar més difusió a la informació relativa a aquests ajuts i a la seva tramitació, especialment per als pares i les mares amb menys capacitat d'accés a Internet.

En concret, el Síndic destaca la manca d'informació suficient o d'informació rigorosa als ciutadans i la necessitat de millorar la supervisió i/o inspecció de la informació facilitada a les oficines d'atenció al ciutadà i al telèfon del Departament de Benestar Social i Família.

Amb aquest recordatori, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest cas.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/08/2010 Secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania Sol·licitud d'informació a l'Administració
28/12/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/01/2011 Departament de Benestar Social i Família Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
11/01/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució