Resolució
Q-03695/2011 Disconformitat amb els imports facturats per l'Ajuntament de Lleida pel subministrament d'aigua en uns edificis

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 06/06/2011
Data de l'últim moviment 02/04/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Lleida Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la problemàtica amb què es troben les persones que, com ella, resideixen en un complex immobiliari de Lleida amb relació al pagament dels imports que l'ajuntament d'aquest municipi ha facturat pel subministrament d'aigua als edificis. 

Manifesta que la facturació emesa per l'empresa ?Aigües de Lleida? no és correcta perquè, segons han pogut acreditar els veïns mitjançant l'actuació de tècnics contractats a aquest efecte, les lectures del comptador d'aigua general no es corresponen amb les lectures dels comptadors individuals de les diferents escales, la qual cosa han posat de manifest davant de l'empresa sense que s'hagi arribat a una verificació clara dels fets i una solució al problema.

Així mateix, s'ha constatat igualment que no s'ha produït cap avaria ni fuita en les instal·lacions que pogués justificar la facturació d'un consum d'aigua que els veïns consideren que no s'ajusta a la realitat.

Contingut

En vista del que s'exposa a l'informe tramès per l'Ajuntament de Lleida, el Síndic constata que la promotora de la queixa no ha aportat cap prova que justifiqui les seves afirmacions, i que les relacions entre l'empresa concessionària prestadora del servei d'abastament d'aigua i el conjunt residencial on viu la persona interessada es duen a terme per mitjà d'una empresa administradora.

A criteri d'aquesta institució, la successió de fets que narren tant la persona interessada com l'Ajuntament reflecteix una certa manca d'informació i comunicació entre l'Ajuntament i l'empresa concessionària, d'una banda, i els ciutadans i abonats al servei de l'altra.

Després d'una cerca exhaustiva per la pàgina web municipal, no consta que l'Ajuntament de Lleida disposi d'un reglament regulador del servei d'abastament domiciliari d'aigua potable que defineixi el marc de prestació del servei i els drets i les obligacions dels abonats al servei. Ara bé, l'empresa concessionària sí que s'ha dotat d'una Carta de qualitat, disponible a la seva pàgina web, que assenyala el següent:

?La Carta de qualitat està destinada a tots els clients del servei municipal d'abastament d'aigua i clavegueram del municipi de Lleida. Amb la seva aplicació ?Aigües de Lleida' es compromet a millorar la informació i la comunicació amb els seus clients, fer més fàcils les gestions i aportar solucions immediates davant de qualsevol incidència en el servei.?

En aquesta línia, cal tenir present que el Codi de consum de Catalunya determina que totes les empreses de subministrament d'aigua han d'informar en els contractes del lloc on els usuaris poden tramitar les queixes o les reclamacions davant del prestador o prestadora del servei i del procediment per fer-ho. També s'ha d'informar de si el prestador o prestadora del servei està adherit a una junta arbitral de consum i de la possibilitat de la persona consumidora d'adreçar-se a aquests organismes per resoldre els conflictes.

Així mateix, les empreses de subministrament estan obligades a garantir de manera fefaent que la persona consumidora, per fer valer l'eventual exercici dels seus drets, tingui constància, per escrit o en qualsevol suport durador, de la presentació de qualsevol mena de queixa o reclamació relativa a incidències, esdeveniments o circumstàncies que afectin el funcionament normal de les relacions de consum. Per tant, se li haurà de lliurar un acusament de rebuda, un número d'incidència o qualsevol altre document acreditatiu. El Codi de consum estableix que l'empresa ha de donar resposta a les queixes i reclamacions rebudes com més aviat millor i, en qualsevol cas, en el termini d'un mes des que són presentades. 

Atès que no consta que s'hagi informat la persona interessada en els termes que demana la normativa vigent, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Lleida que faciliti informació detallada i per escrit a la promotora de la queixa sobre les actuacions que ha dut a terme l'empresa concessionària del servei d'aigua en aquest assumpte i, en concret, per garantir que el comptador està adequadament verificat i que no hi ha una facturació excessiva per mal funcionament del comptador.

Fetes aquestes consideracions, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/06/2011 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2011 Ajuntament de Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2011 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2011 Ajuntament de Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2012 Ajuntament de Lleida Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/04/2012 Ajuntament de Lleida Resolució