La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb les condicions materials d'una escola de Santa Eulàlia de Riuprimer.
Exposa que, a parer seu, les condicions en què estudien els alumnes i en què treballen els professionals no són dignes i incompleixen els requisits sanitaris i de seguretat mínims, sense que suposadament les administracions implicades expressin voluntat de resoldre la situació a curt termini.
D'una banda, en l'informe de l'Ajuntament de Santa Eulàlia de Riuprimer s'indica que els tècnics municipals han trobat l'estat de manteniment del centre, en general, correcte.
De l'informe també es desprèn que l'Administració local ha dut a terme actuacions de manteniment i reparació ordinària del centre, a partir dels controls pertinents periòdics i de les incidències que comunica l'escola.
Per tant, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions pel que fa a la intervenció de l'Ajuntament de Santa Eulàlia de Riuprimer.
D'altra banda, d'acord amb el contingut de l'informe del Departament d'Ensenyament, el Síndic constata que les instal·lacions del centre no acompleixen les previsions recollides en el Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen educació infantil, primària i secundària, específicament pel que fa a disponibilitat de despatx de direcció, biblioteca o aules per fer desdoblaments. També es constata que aquest any les instal·lacions del centre s'amplien en 135 m2, atesa la marxa de la llar d'infants a un edifici nou.
En vista d'aquest fet, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que faci les actuacions necessàries a fi d'adequar les instal·lacions escolars als requisits establerts en el Reial decret 132/2010, de 12 de febrer, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen educació infantil, primària i secundària.
El Síndic recorda que tots els infants tenen dret a rebre una educació de qualitat, tal com preveu l'article 2 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i que aquesta previsió no només inclou la qualitat del projecte pedagògic del centre o l'ensenyament, sinó també les instal·lacions en les quals es porta a terme.
Des d'aquesta perspectiva, la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, estableix en l'article 164 que el Departament d'Ensenyament és competent en les obres i les actuacions de reforma, ampliació o adequació i millora d'aquests centres educatius, i les finança. És el Departament d'Ensenyament, doncs, que ha de promoure aquest procés de millora de les instal·lacions del centre.
Tot i això, val a dir que, d'acord amb la informació del Departament d'Ensenyament, aquesta escola té aluminosi, per la qual cosa s'ha decidit substituir-ne l'edifici per un de nou. Sembla, doncs, que els problemes amb les condicions infraestructurals del centre es resoldran definitivament quan aquest s'ubiqui en l'edifici definitiu. Ara bé, el Síndic constata que el Departament d'Ensenyament no té planificada encara la construcció del centre i la posada en funcionament del nou edifici.
Atès que les condicions materials dels centres afecten la qualitat del nostre sistema educatiu, i conseqüentment el dret a l'educació dels infants, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que es coordini amb l'Ajuntament per tal que pugui aportar la documentació necessària per a l'acceptació del solar, i que temporalitzi la previsió de construcció del nou centre, encara que sigui amb un retard afegit, i informi el Síndic i la comunitat educativa d'aquesta previsió.