Resolució
Q-03714/2010 Disconformitat amb l'empresa Sorea per la reclamació del pagament d'una factura per una fuita d'aigua generada en un comptador general.

Matèries
Consum
Aigua
Data d'inici 05/08/2010
Data de l'últim moviment
Administracions afectades

Plantejament

Les persones interessades exposen la seva queixa pel fet que Sorea els reclami el pagament d'una factura per la fuita d'aigua registrada en un comptador general però no en els comptadors individuals.

Contingut

L'Ajuntament de Canet de Mar indica que la zona afectada és una zona agrícola amb una xarxa particular que justifica la instal·lació d'un comptador general i que el manteniment de la xarxa vagi a càrrec dels usuaris. Exposa que hi ha nou comptadors connectats a la xarxa i que el càlcul del consum és a prorrata, tal com s'estableix en el conveni signat.

Malgrat que l'Ajuntament indica que la fuita es va detectar quan els operaris de Sorea van ser avisats i van acudir a la zona, no concreta quina era la ubicació concreta de la fuita ni els consums d'aigua produïts, ni tampoc quin va ser el càlcul utilitzatper repartir la diferència registrada entre tots els usuaris connectats a la canonada.

El Síndic indica que, certament, l'article 46 del Reglament del servei municipal d'abastament domiciliari d'aigua potable al municipi de Canet de Mar permet facturar el consum més elevat quan hi ha discrepàncies entre els comptadors individuals i el general. No obstant això, també permet que la facturació es faci en proporció amb els consums individuals que es dedueixin dels comptadors divisionaris.

Per això, resulta cabdal saber quina era la ubicació exacta de la fuita, ja que si es va detectar en una propietat privada el comptador l'hauria d'haver registrat, i si no és així el Síndic considera equitatiu que el consum també es repercuteixi als altres propietaris.

D'aquesta manera, si la fuita no es va produir en una zona comunitària i els tècnics de Sorea poden concretar on es va produir, però cap dels comptadors individuals va registrar el consum, el Síndic suggereix que es valori la possibilitat de corregir les factures en el sentit de garantir un tractament més equitatiu entre els veïns. Altrament, s'estaria repercutint sobre altres consumidors una possible errada d'un comptador individual que no els hauria de ser imputable.

A més a més, el Síndic considera que en casos en què el consum elevat no ha estat voluntari sinó fruït d'una fuita fortuïta a la xarxa, la penalització amb un preu superior perd el sentit i, per tant, aquest consum excessiu s'hauria de facturar de forma bonificada amb relació a les tarifes establertes.

D'altra banda, el Síndic considera que cal prendre les mesures oportunes per tal d'instal·lar els mecanismes adients que permetin detectar les fuites d'una forma ràpida o bé incorporar estímuls per revisar les instal·lacions en tant que la reparació ràpida de la fuita té una incidència no solament en l'import que l'usuari ha de pagar sinó també des de la perspectiva d'estalvi de l'aigua que la fuita malbarata.

Finalment, pel que fa a les suspensions de subministrament que s'han produït arran de la manca de pagament de les factures emeses per repercutir la fuita, l'article 91 del Reglament permet al gestor del servei suspendre el subministrament d'aigua als abonats per manca de pagament de les quantitats resultants de les liquidacions emeses, en via administrativa, amb motiu de frau en els consums o en cas provat de reincidència en aquest sentit.

Atès que el Síndic no pot concloure que hi hagi cap ànim de frau ni una reincidència en tant que el motiu de la negativa de les persones interessades al pagament ha estat l'existència d'una fuita que no consideraven que s'hagués de repartir entre els altres propietaris, demana que en aquest cas concret es valori reconnectar el servei als usuaris i reduir les despeses de reposició del servei.

Expedients Relacionats

Q-02780/2010