Resolució
Q-03716/2009 Presumpta existència de fraus en l'empadronament en el procés d'admissió al centre Sagrada Família de Gavà.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 28/07/2009
Data de l'últim moviment 12/09/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Gavà Actuació irregular de l'administració - No s'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora denuncia l'existència de fraus en l'empadronament en el procés d'admissió al centre Sagrada Família de Gavà. També es queixa de la manca de resposta de l'Ajuntament de Gavà a la reclamació que va presentar en relació amb aquest fet.

Contingut

El Síndic agraeix la informació detallada facilitada per la Inspecció d'Educació, atès que permet delimitar de manera més precisa l'existència d'aquests possibles fraus. 

D'acord amb aquesta informació, dels diferents casos denunciats els alumnes que s'han pogut veure beneficiats en el procés d'admissió d'alumnat per un possible frau en l'empadronament són tres. La resta de casos, o bé no han estat admesos a centres del municipi, o bé tenen germans al centre.

A part d'aquests tres casos, el Síndic informa que, arran de la queixa presentada a aquesta institució i després de revisar la documentació padronal facilitada per l'administració local, va demanar la investigació a l'Ajuntament de Gavà de la residència habitual de tres alumnes més. En aquests moments, s'està a l'espera de conèixer el resultat d'aquestes investigacions.  

Així, el Síndic demana informació sobre el domicili al·legat a efectes d'admissió, sobre l'atorgament o no de punts de proximitat i sobre l'escola assignada d'aquests altres tres alumnes, tal com ja s'ha fet en la resta de casos. 

Finalment, i pel que fa als moviments d'alta i baixa del padró d'habitants dels tres primers alumnes, s'esmenta que s'està a l'espera que sigui l'Ajuntament, com a administració responsable del padró, qui indiqui si els empadronaments eren o són fraudulents. 

Respecte a això, tal com ja ha expressat en el marc d'altres expedients, el Síndic considera que els ajuntaments no poden iniciar cap procediment de baixa d'ofici per inscripció indeguda perquè aquests infants ja no estan inscrits en el padró.

D'acord amb aquesta circumstància, el Síndic considera que l'administració que ha de garantir que el procés d'admissió sigui just és el Departament d'Educació. Per aquest motiu, i ja que els pronunciaments judicials, tal com aquest departament ha manifestat en altres ocasions, relativitzen el valor probatori de les dades que consten en el padró, el Síndic suggereix, com també ha fet en altres ocasions, que es clarifiqui si en el moment en què aquests alumnes van dur a terme el procés d'admissió van cometre alguna irregularitat en la informació aportada i que, de verificar-se, s'actuï en conseqüència. El moviment padronal representa un clar indici d'aquesta irregularitat.

Precisament, i després de demanar la valoració sobre les actuacions que desenvolupa el Departament d'Educació en el cas d'alumnes que cometen frau en la informació padronal aportada i que es donen de baixa del padró d'habitants abans que l'Administració local pugui incoar la baixa d'ofici per inscripció indeguda, el Departament d'Educació va indicar al Síndic que: 

"Segons el Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics, la falsedat o frau en les dades aportades comportava la pèrdua dels drets de prioritat que poguessin correspondre al sol·licitant. En aquest sentit, l'Administració educativa havia de prendre les mesures oportunes en relació amb les responsabilitats en què s'hagués pogut incórrer. Per tant, el decret no regulava un supòsit general d'actuació en els casos en què l'alumnat es donava de baixa del padró d'habitants abans que l'Administració local pogués instar la seva baixa d'ofici.

Davant d'aquest fet, els Serveis Territorials de Barcelona Comarques van seguir els criteris establerts per l'assessoria jurídica del Departament d'Educació, consistents a obrir un procediment administratiu a l'alumnat, sens perjudici que, com preveu l'article 69 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, abans de l'acord d'incoació, s'obrís un període d'informació prèvia amb la finalitat de conèixer les circumstàncies del cas concret i la conveniència o no d'iniciar el procediment. En el cas que aquest procediment s'hagués iniciat, s'hauria de respectar el tràmit d'audiència a les persones interessades, i finalment, si s'hagués constatat la manca del requisit essencial esmentat, s'hagués dictat la corresponent resolució." (Q 03832/2007)

Aquests criteris d'actuació descrits en motiu d'un altre expedient de queixa, aparentment, desmenteixen que no sigui possible que els Serveis Territorials del Baix Llobregat incoïn un expedient administratiu de pèrdua de plaça escolar sense que prèviament l'Administració local titular de la competència hagi acreditat el frau en l'empadronament. Per tant, el Síndic suggereix que es valori novament aquest assumpte i que, en cas de divergència de criteris, s'apliqui allò que va determinar l'assessoria jurídica del Departament d'Educació per a altres casos.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/07/2009 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2009 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/09/2009 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2009 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/12/2009 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/01/2010 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2010 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
11/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/03/2010 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2010 Ajuntament de Gavà Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/04/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
07/10/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/01/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
14/01/2011 Ajuntament de Gavà Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2011 Ajuntament de Gavà Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/03/2011 Ajuntament de Gavà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/03/2011 Ajuntament de Gavà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
01/04/2011 Ajuntament de Gavà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
16/05/2011 Ajuntament de Gavà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
26/05/2011 Ajuntament de Gavà Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/07/2011 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/07/2011 Ajuntament de Gavà Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/08/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/09/2011 Ajuntament de Gavà Resolució
12/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 75/2007, de 27 de març, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres en els ensenyaments sufragats amb fons públics- DOGC.4852 (29/03/2007)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)