La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció de què és titular.
Exposa que el 20 de setembre de 2011 es va emetre una resolució per la qual s'acordava suspendre la prestació econòmica que tenia concedida amb efectes d'1 de setembre de 2011 per haver traslladat la seva residència fora de Catalunya.
El 6 de febrer de 2012 els serveis socials d'atenció primària van traslladar al Departament d'Empresa i Ocupació la documentació que els havia aportat la persona interessada per justificar els motius del viatge.
En primer lloc, cal recordar que quan la persona interessada va sortir de Catalunya encara no estaven en vigor les noves condicions establertes per al manteniment de la renda mínima d'inserció -en virtut de la Llei 7/2011, de 27 de maig de mesures fiscals i financeres-, que comporten l'obligació de les persones beneficiàries de romandre de manera permanent a Catalunya.
Per tant, d'acord amb la normativa vigent en el moment que es van efectuar els viatges, no es pot considerar aplicable a aquest cas aquesta obligació, i el viatge no es podria considerar causa suficient per suspendre la prestació de renda mínima d'inserció.
En segon lloc, d'acord amb allò que estableix la normativa aplicable, l'abonament de la prestació de renda mínima d'inserció s'ha de reprendre si desapareixen les causes que n'han motivat la suspensió. Així, en aquest cas la causa va desaparèixer quan la promotora va retornar a Catalunya, per la qual cosa, si seguia acomplint la resta de requisits exigits, s'hauria d'haver reprès llavors el pagament de la prestació.
I en tercer lloc, segons la documentació de què es disposa, el 28 de setembre de 2012 els serveis socials van sol·licitar la represa de la prestació de la renda mínima d'inserció. Tot i que és arran d'aquesta sol·licitud que es va decidir aixecar la suspensió de la prestació, la data d'efectes que es va fixar en la resolució de 19 de novembre de 2012 és l'1 de novembre de 2012. El Síndic, però, considera que la data d'efectes que s'hauria d'haver fixat en la resolució hauria de ser l'1 d'octubre de 2011.
Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, d'una banda, que anul·li la resolució de suspensió de 21 d'octubre de 2011 i que reconegui a la promotora el dret a la percepció de la prestació des de l'1 d'octubre de 2011 fins que hi hagi alguna causa motivada que no ho faci possible; i de l'altra, que per al cas que no s'accepti el suggeriment anterior, es rectifiqui la resolució d'aixecament de la suspensió de 19 de novembre de 2012 i es fixi com a data d'efectes l'1 d'octubre de 2012.