La promotora de la queixa, funcionària docent que pertany al règim especial de la seguretat social Muface, manifesta la seva disconformitat amb l'actuació del Departament d'Ensenyament arran de la detecció de la seva afecció: sensibilitat química múltiple i fatiga crònica.
El Síndic ha rebut diverses queixes de docents amb la mateixa malaltia, que en tots els casos es va iniciar després de la seva entrada en edificis i aules de nova construcció o després de tasques de condicionament en edificis antics.
En tots els casos les persones interessades manifestaven que s'havien incomplert els protocols que calia haver seguit a partir de la comunicació de baixa per accident emesa pel facultatiu, i que havien tingut moltes dificultats per obtenir els resultats de les proves higièniques i les fitxes tècniques dels materials fets servir en la construcció o el condicionament de les aules i edificis on donaven classes i que els eren requerides per poder emetre un diagnòstic acurat.
Igualment, les persones interessades manifestaven la seva disconformitat amb el retard en la realització de les proves higièniques, la manca d'accés a les cobertures i prestacions corresponents a la situació d'accident laboral (que atribueixen al retard en la comunicació de l'accident a la mútua o a la manca de comunicació), la despesa en facultatius i medicaments i el fet d'haver hagut d'impulsar la demanda de reconeixement d'accident laboral, que podria haver estat impulsada d'ofici per l'Administració educativa.
Un cop estudiada tota la documentació de què es disposa, el Síndic fa les recomanacions següents al Departament d'ensenyament:
1. Atès que els treballadors tenen dret a la protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball i aquest dret genera un deure per a la Generalitat respecte del personal al seu servei, i en atenció també als menors que reben els serveis docents, el Síndic entén que el Departament d'Ensenyament ha d'extremar els controls sobre les actuacions que es duen a terme per a la prevenció efectiva de la salut.
En aquest sentit, quan es duguin a terme obres de manteniment i condicionament dels edificis i les instal·lacions on es presten els serveis docents, cal comprovar que es duu a terme amb caràcter previ una avaluació dels riscos que les obres poden comportar per a la salut i la seguretat de docents i alumnes.
2. Cal posar en coneixement de les direccions dels centres docents el protocol que cal seguir per a la notificació efectiva dels accidents de treball i vetllar pel compliment estricte dels terminis establerts, a banda de dur a terme amb la màxima diligència possible les actuacions pròpies d'investigació/avaluació per part de la Secció de Prevenció de Riscos Laborals.
3. En cas d'accident laboral, cal que el Departament proporcioni als afectats la màxima informació i col·laboració en la tramitació de les actuacions que hagin de dur a terme en defensa dels seus drets i que, en la mesura que sigui possible, s'insti d'ofici l'inici de les actuacions que la normativa permet dur a terme amb caràcter potestatiu.
Posteriorment, el Departament d'Ensenyament ha tramès un escrit, del contingut del qual es dedueix que ha acceptat les recomanacions fetes pel Síndic, que han estat traslladades a la direcció general competent perquè en tingui coneixement. Per aquesta raó, el Síndic posa fi a la seva actuació en relació amb aquest assumpte.