Resolució
Q-03843/2014 Queixa relativa a la suposada discriminació en l'admissió d'alumnat a secundària dels fills únics o sense germans escolaritzats

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 26/05/2014
Data de l'últim moviment 12/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa, en representació d'una associació de mares i pares d'alumnes d'un institut de Martorell, manifesta la seva disconformitat amb el Decret 75/2007, de 27 de març, i la resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer. Addueix que es dóna punts per germans escolaritzats a qualsevol centre des de P3 fins a batxillerat, i això fa que els fills únics no gaudeixin d'aquests punts i els sigui molt difícil optar a l'institut que desitgen. 

Afegeix que a Martorell tots els centres escolars estan adscrits als tres únics instituts que hi ha. Això provoca que es donin situacions de germans que a l'etapa de secundària estan escolaritzats en centres diferents, amb tot el que això suposa per a les famílies (diferents llibres, horaris, etc.). 

Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic va demanar al Departament d'Ensenyament, en primer lloc, que estudiés l'impacte que models d'adscripció alternatius podrien tenir sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, i la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir els desequilibris existents i aplicar el model d'adscripció que sigui més favorable al dret a l'educació en igualtat d'oportunitats; en segon lloc, que informés aquesta institució sobre els motius que expliquen els desequilibris en els nivells de demanda dels instituts; i en tercer lloc, que aportés les dades de sol·licituds de preinscripció als instituts Pompeu Fabra, Joan Oró i Secció d'Institut Martorell amb barem de 40 punts de germans, per comprovar si hi havia desequilibris en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, la qual cosa limita les possibilitats dels alumnes fills únics o sense germans escolaritzats d'accedir a l'Institut Pompeu Fabra.

De la resposta del Departament se'n desprèn que hi ha forts desequilibris entre els instituts Pompeu Fabra, Joan Oró i Secció d'Institut Martorell pel que fa a l'accés d'alumnat amb els punts de germans. Segons dades corresponents al procés d'admissió per al curs 2014/2015, l'Institut Pompeu Fabra té un 95,0% d'alumnat matriculat amb germans a l'institut o als centres de primària adscrits, mentre que aquesta proporció disminueix fins al 31,0% per a la Secció d'Institut de Martorell. El fet de tenir germans escolaritzats a l'institut però també als centres de primària adscrits esdevé un factor determinant de l'admissió a l'institut més sol·licitat de la zona, de manera que els fills únics o sense germans escolaritzats tenen molt poques opcions d'accedir-hi.

En vista d'aquesta informació, el Síndic ha demanat de nou al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que estudiï l'impacte que models d'adscripció alternatius podrien tenir sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, i la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir els desequilibris existents i aplicar el model d'adscripció que sigui més favorable al dret a l'educació en igualtat d'oportunitats; i de l'altra, que informi aquesta institució sobre els motius que expliquen els desequilibris en els nivells de demanda dels instituts.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/06/2014 Serveis Territorials d'Ensenyament al Baix Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
25/07/2014 Departament d'Ensenyament Altres formes de finalitzar
22/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
23/03/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/05/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/07/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
26/08/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/11/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
12/01/2016 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació