La promotora de la queixa, en representació d'una associació de mares i pares d'alumnes d'un institut de Martorell, manifesta la seva disconformitat amb el Decret 75/2007, de 27 de març, i la resolució ENS/260/2014, de 7 de febrer. Addueix que es dóna punts per germans escolaritzats a qualsevol centre des de P3 fins a batxillerat, i això fa que els fills únics no gaudeixin d'aquests punts i els sigui molt difícil optar a l'institut que desitgen.
Afegeix que a Martorell tots els centres escolars estan adscrits als tres únics instituts que hi ha. Això provoca que es donin situacions de germans que a l'etapa de secundària estan escolaritzats en centres diferents, amb tot el que això suposa per a les famílies (diferents llibres, horaris, etc.).
Un cop analitzada aquesta qüestió, el Síndic va demanar al Departament d'Ensenyament, en primer lloc, que estudiés l'impacte que models d'adscripció alternatius podrien tenir sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, i la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir els desequilibris existents i aplicar el model d'adscripció que sigui més favorable al dret a l'educació en igualtat d'oportunitats; en segon lloc, que informés aquesta institució sobre els motius que expliquen els desequilibris en els nivells de demanda dels instituts; i en tercer lloc, que aportés les dades de sol·licituds de preinscripció als instituts Pompeu Fabra, Joan Oró i Secció d'Institut Martorell amb barem de 40 punts de germans, per comprovar si hi havia desequilibris en funció del fet de tenir germans escolaritzats o no, la qual cosa limita les possibilitats dels alumnes fills únics o sense germans escolaritzats d'accedir a l'Institut Pompeu Fabra.
De la resposta del Departament se'n desprèn que hi ha forts desequilibris entre els instituts Pompeu Fabra, Joan Oró i Secció d'Institut Martorell pel que fa a l'accés d'alumnat amb els punts de germans. Segons dades corresponents al procés d'admissió per al curs 2014/2015, l'Institut Pompeu Fabra té un 95,0% d'alumnat matriculat amb germans a l'institut o als centres de primària adscrits, mentre que aquesta proporció disminueix fins al 31,0% per a la Secció d'Institut de Martorell. El fet de tenir germans escolaritzats a l'institut però també als centres de primària adscrits esdevé un factor determinant de l'admissió a l'institut més sol·licitat de la zona, de manera que els fills únics o sense germans escolaritzats tenen molt poques opcions d'accedir-hi.
En vista d'aquesta informació, el Síndic ha demanat de nou al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que estudiï l'impacte que models d'adscripció alternatius podrien tenir sobre l'equitat en el procés d'admissió d'alumnat, i la possibilitat d'endegar altres mesures per corregir els desequilibris existents i aplicar el model d'adscripció que sigui més favorable al dret a l'educació en igualtat d'oportunitats; i de l'altra, que informi aquesta institució sobre els motius que expliquen els desequilibris en els nivells de demanda dels instituts.