Resolució
Q-03852/2009 Manca d'actuació de l'Administració educativa davant la reclamació per inadequació de la dotació de mestres de l'escola bressol El Rial, de Sant Cebrià de Vallalta.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 05/08/2009
Data de l'últim moviment 31/12/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

Diversos promotors es queixen de la manca de mestres a l'escola bressol El Rial, de Sant Cebrià de Vallalta.

Les persones interessades exposen que l'escola té un centenar d'infants matriculats per al curs vinent, però que des de l'any 2007 que no s'ha tornat a convocar una plaça de mestre, i a l'inici del curs escolar 2009-2010 encara no estarà contractat i en actiu cap mestre, davant la qual cosa manifesten la seva disconformitat.

Davant d'aquesta situació, els promotors de la queixa addueixen que han demanat reiteradament en el Ple municipal que s'adoptin les mesures pertinents a fi i efecte de donar cobertura al nombre i a la qualificació de professionals que es requereixen per a l'atenció educativa adequada dels infants. Tot i això, aquesta situació persisteix.

Contingut

El Departament d'Educació exposa que l'escola bressol municipal disposa de 7 grups autoritzats i en funcionament, que compten amb 12 professionals: 7 tècnics superiors d'educació infantil, 4 tècnics superiors addicionals com a professionals de suport, i la directora del centre, amb la titulació de mestra d'educació infantil.

El Síndic recorda que el Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres, estableix en l'article 11, sobre el nombre i la qualificació dels professionals, que: 

En primer lloc, els professionals que imparteixen el primer cicle de l'educació infantil han d'estar en possessió del títol de mestre especialista en educació infantil o del títol de grau equivalent, o del de tècnic superior en educació infantil, o de qualsevol altre títol declarat equivalent, acadèmicament i professional, a algun dels anteriors. 

En segon lloc, el nombre mínim de professionals en presència simultània ha de ser igual al nombre de grups en funcionament simultani més un, incrementat en un de més per cada tres grups.

I en tercer lloc, per cada tres grups, o fracció, almenys un dels professionals ha de tenir el títol de mestre amb l'especialitat en educació infantil o el de grau equivalent.

En resposta, el Departament d'Educació d'una banda esmenta que el nombre de professionals no només s'ajusta a la normativa, sinó que està per sobre dels requeriments, amb dos educadors més. I d'altra banda, aquest departament exposa que la titulació dels professionals també s'ajusta a la norma. 

Sobre la primera afirmació, i segons l'ordenament jurídic vigent, el Síndic indica que l'escola en qüestió hauria de disposar de 10 professionals en presència simultània. És ben cert que l'escola disposa de 12 professionals, però podria ser que la seva jornada laboral de 7,5 hores diàries no cobrís la totalitat de l'horari d'atenció escolar dels infants del centre. Podria ser que l'existència de dos professionals més contractats pel centre estigués orientada a garantir aquesta presència simultània de professionals prevista a l'article 11. Com a resposta a aquesta resolució, el Síndic demana un nou posicionament sobre aquest assumpte, i informació sobre l'horari d'atenció del centre. 

Sobre la segona afirmació, i segons el Decret esmentat, el centre hauria de disposar de 10 mestres o tècnics superiors d'educació infantil (o amb títol de grau equivalent), fet que s'acompleix, però 3 d'aquests professionals haurien de tenir el títol de mestre especialista d'educació infantil o un títol de grau equivalent. 

Segons la informació del Departament d'Educació, el centre disposa d'una sola mestra especialista d'educació infantil. 

Així, i en la línia del que esmentava la persona interessada al seu escrit de queixa, el Síndic recorda que aquest principi no s'acompleix. 

Per tant, el Síndic suggereix al Departament d'Educació que adeqüi la dotació de professionals al que preveu el Decret 282/2006.

Tramitació

Data Administració Tràmit

02/09/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
02/09/2009 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Sol·licitud d'informació a l'Administració
26/11/2009 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/04/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/05/2010 Departament d'Educació (25/05/2004 - 12/05/2006 i 29/11/2006 - 26/12/2010) Resolució
11/06/2010 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/12/2010 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2011 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/07/2011 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/12/2013 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Resposta a la resolució pendent d'acceptació
20/12/2013 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Irregularitat
31/12/2013 Ajuntament de Sant Cebrià de Vallalta Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres- DOGC.4670 (06/07/2006)

Expedients Relacionats

Q-03851/2009