La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat en relació amb el retard en la concessió de la llicència de primera ocupació dels habitatges d'un carrer de les Cases d'Alcanar, llicència que es va sol·licitar l'any 2006.
L'ajuntament ha de vetllar perquè l'activitat edificadora dels particulars s'ajusti a la normativa urbanística del municipi. Per això, en un primer moment controla els projectes d'edificació mitjançant l'expedient de llicència d'obres i, una vegada feta l'obra, permet l'ús de l'habitatge mitjançant la llicència de primera ocupació si l'obra s'ha dut a terme d'acord amb el projecte autoritzat per la llicència i s'han complert les seves condicions. Si no es fa així, l'ajuntament no pot concedir llicència de primera ocupació, però tampoc no pot permetre que es faci ús d'aquests habitatges.
En el cas de les promocions d'habitatges i dels aparcaments objecte de queixa, el Síndic no qüestiona el fet que l'Ajuntament no atorgui llicència de primera ocupació. El que sí que considera una irregularitat en l'actuació municipal és la passivitat de l'Ajuntament a l'hora d'exigir al promotor el compliment de les seves obligacions urbanístiques. Aquesta passivitat ha perjudicat els compradors dels habitatges, els quals avui, cinc anys després d'ocupar-los, no tenen llicència de primera ocupació i, consegüentment, no poden disposar de contracte de llum. Amb el capteniment dels serveis municipals, s'ha facilitat la venda d'uns habitatges que no compleixen les condicions urbanístiques requerides i l'enriquiment injust del promotor.
D'altra banda, el Síndic recorda a l'Ajuntament d'Alcanar que l'Administració és responsable dels danys i perjudicis causats als particulars pel funcionament normal o anormal dels serveis públics.
Per tot això, el síndic suggereix al consistori, en primer lloc, que atès el temps transcorregut i la situació actual, valori la possibilitat de regularitzar l'ús d'aquests habitatges i concedir aquestes llicències; i, en segon lloc, que valori també la responsabilitat que pugui correspondre a l'Ajuntament en la situació actual d'aquests habitatges per la seva passivitat davant l'incompliment de les condicions de la llicència d'obres per part del promotor dels habitatges, i que consideri la possibilitat de dur a terme les actuacions necessàries per eliminar els obstacles que impedeixen l'atorgament de les llicències de primera ocupació.
Atès el considerable retard en la resposta a les sol·licituds del Síndic, aquesta institució ha recordat a l'Ajuntament que l'article 55 de la Llei 24/2009, de 23 de desembre, del Síndic de Greuges, determina que les autoritats i el personal al servei de les administracions, els organismes, les empreses i les persones subjectes a supervisió han de facilitar al Síndic, a les persones en qui delegui i als seus adjunts els expedients, les informacions, les dades i la documentació que els sol·licitin que estiguin relacionats amb l'objecte d'una investigació. El termini per trametre aquesta informació és de quinze dies, de conformitat amb l'article 42.2 de la Llei 24/2009. D'acord amb l'article 61.1 a), es considera que hi ha manca de col·laboració si l'Administració no facilita la informació o la documentació sol·licitada pel Síndic en els terminis que estableix la Llei o si dilata la resposta injustificadament.