La promotora de la queixa denuncia la inadmissió del seu fill a determinades activitats complementàries i extraescolars d'una escola de Barcelona.
Exposa que el seu fill pateix un trastorn per dèficit d'atenció amb hiperactivitat (en endavant TDAH), i que la direcció de l'escola li ha denegat el servei de menjador, el casal d'estiu i el servei d'acollida matinal perquè, segons li han dit, no tenen monitors per atendre'l. La persona interessada explica que són una família monoparental, que el pare del seu fill és a la presó i que no rep cap pensió d'aliments, motiu pel qual necessita poder accedir a aquests serveis.
El Consorci d'Educació de Barcelona informa sobre la intervenció de la Inspecció en aquest centre per trobar una solució viable, i exposa que en les activitats no obligatòries el centre no disposa del suport per atendre les necessitats educatives d'aquest alumne, i que les solucions tenen caràcter parcial i puntual.
El Síndic recorda al Consorci d'Educació de Barcelona que el caràcter lectiu o no lectiu dels serveis i de les activitats educatives no justifica l'existència de criteris d'admissió que puguin ser discriminatoris, ni eximeix l'Administració educativa d'intervenir per compensar les desigualtats d'accés. Les activitats organitzades més enllà de l'horari lectiu en els centres escolars no constitueixen una prestació de caràcter obligatori, però un cop establerta en una escola, tots els alumnes hi han de poder accedir en condicions d'igualtat, amb independència de les seves característiques personals.
Per tot això, el Síndic reitera que el fill de la promotora té dret a rebre una atenció educativa adequada, amb suport suplementari de l'Administració, en cas que sigui necessari, d'acord amb les seves necessitats educatives especials.
Així mateix, recorda que l'accés al menjador escolar o a altres activitats complementàries, tal com demostra la mateixa legislació educativa, forma part del dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, dret que ha de ser accessible a tothom, i considera que els poders públics han de vetllar perquè tots els infants puguin fer efectiu aquest dret, sense distinció.