Resolució
Q-03878/2011 Disconformitat amb l'actuació del Consorci d'Educació de Barcelona i del Departament d'Ensenyament sobre la decisió de crear l'Institut-Escola Turó de Roquetes.

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Organització i planificació del sistema escolar
Data d'inici 14/06/2011
Data de l'últim moviment 10/02/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La persona interessada manifesta la seva disconformitat amb l'actuació del Consorci d'Educació de Barcelona i del Departament d'Ensenyament sobre la decisió de crear l'Institut escola Turó de Roquetes, de Barcelona, amb la fusió de dues escoles i un institut.

Contingut

El Departament d'Ensenyament informa que, pel que fa a les a les condicions d'adequació de les instal·lacions, s'han iniciat diverses actuacions d'adequació de l'edifici perquè compleixi les mesures de seguretat i d'organització necessàries per garantir el bon funcionament del centre.

Pel que fa a la creació d'aquest nou centre com a resultat de la fusió de dues escoles i un institut, fet que comportarà la supressió de l'oferta d'ensenyaments secundaris postobligatoris al barri, el Síndic recorda al Departament d'Ensenyament les consideracions que va transmetre en el marc d'altres queixes sobre l'eliminació de l'oferta de batxillerat en alguns centres educatius, entre els quals hi ha l'institut objecte d'aquesta queixa.

D'entrada, convé precisar que la mesura de fusionar aquests centres i de suprimir els ensenyaments postobligatoris al barri de Roquetes adoptada per l'Administració educativa es fa en el marc del seu manament de programar l'oferta educativa. 

Aquesta programació ha de garantir la qualitat de l'educació i una escolarització adequada i equilibrada dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu que propiciï la cohesió social.

El Síndic no discuteix els models de provisió, però sí que intervé quan aquests models poden suposar vulneracions de dret i no respectar suficientment els principis d'equitat i qualitat educatives quan han de regir la programació de l'oferta, a fi que siguin tingudes en compte per part de l'Administració afectada. 

En aquest sentit, el Departament d'Ensenyament informa que la creació de l'institut escola de Roquetes suposa potenciar un projecte comú per a tots els ensenyaments obligatoris, afavorir el seguiment de l'alumnat i la implicació de les famílies en totes les etapes dels ensenyaments obligatoris i esdevenir un referent en un barri amb una situació social complexa. A criteri del Departament d'Ensenyament, doncs, els efectes sobre l'equitat i la qualitat educatives són bàsicament positius. En aquest sentit, el Departament d'Ensenyament informa que durant el mes de gener es va crear una comissió de seguiment amb representants de les comunitats educatives dels centres integrats, i que en la darrera reunió d'aquesta comissió es va valorar positivament la creació d'aquest centre. 

Malgrat tot, el Síndic alerta que la creació de l'institut escola al barri i la supressió de l'oferta postobligatòria també pot tenir efectes negatius, especialment sobre la segregació escolar del sistema i sobre l'accessibilitat als ensenyaments postobligatoris. 

És per aquest motiu que el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que faci un seguiment sobre l'existència d'aquests possibles efectes negatius, i que, de constatar-los, adopti les mesures necessàries per combatre'ls, si escau. 

D'altra banda, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que la supressió dels ensenyaments postobligatoris, si es produeix, vagi acompanyada d'un projecte de revaloració de l'oferta existent, a fi de consolidar la seva oferta educativa i de fer-la atractiva per a l'alumnat i les famílies.

Alhora, el Síndic també demana al Departament d'Ensenyament que revisi els processos de fusió-adscripció entre centres per evitar que acabin generant centres de secundària amb oferta d'ESO (amb o sense formació professional) i altres centres amb oferta d'ESO i batxillerat (amb o sense formació professional), circumstància que pot resultar contraproduent a l'hora d'enfortir la demanda dels primers i combatre la segregació escolar.

Per tot això, un cop el centre ja s'hagi creat, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament que tingui en compte l'impacte que aquesta reconfiguració de l'oferta pot tenir sobre la consolidació de processos de segregació escolar i de fugida de determinades famílies de l'oferta educativa del barri, i que desenvolupi mesures per potenciar el nou centre i retenir-hi la demanda educativa de la zona. 

El Síndic demana que s'estableixin mecanismes de coordinació entre ESO i ensenyaments postobligatoris, especialment importants per combatre l'abandonament educatiu prematur de l'alumnat amb més dificultats d'escolarització, i que s'articulin mesures d'acompanyament a l'escolaritat que estimulin la permanència al sistema en els ensenyaments postobligatoris.

En darrer terme, en cas que es constatin efectes negatius sobre l'exercici efectiu del dret a l'educació de qualitat en igualtat d'oportunitats, i les mesures adoptades no fossin prou efectives per combatre'ls, el Síndic proposa al departament afectat el replantejament d'aquesta reconfiguració de l'oferta.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/06/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/06/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2011 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/08/2011 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/09/2011 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/12/2011 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
03/02/2012 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/06/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/01/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
07/02/2014 Consorci d'Educació de Barcelona No irregularitat
07/02/2014 Departament d'Ensenyament No irregularitat
07/02/2014 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa No irregularitat
10/02/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació - DOGC.5422 (16/07/2009)