El Síndic ha rebut una altra queixa referida també a presumptes disfuncions d'aquesta fundació, que fa incidència a les mateixes qüestions denunciades per la promotora d'aquesta queixa, és a dir, d'una banda, que aquestes irregularitats provoquen malestar als educadors i que els infants en pateixen les conseqüències; i de l'altra, que la DGAIA és coneixedora d'aquestes irregularitats.
Per tant, el Síndic entén que hi ha una possible manca d'atenció adequada als infants i als adolescents atesos en els serveis i centres gestionats per la fundació, a causa, d'una banda, de la manca de titulació d'algunes de les persones que exerceixen d'educadors i de coordinadors d'educadors; i de l'altra, de la manca de substitució de les baixes i vacances, que té per conseqüència una ràtio educador/infant insuficient per cobrir les necessitats dels infants i dels adolescents que la fundació té a càrrec seu.
Per aquest motiu, el Síndic ha fet arribar al Departament de Benestar Social i Família les consideracions i els suggeriments següents:
Des de la perspectiva de l'article 3 de la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, l'Estat ha d'assegurar la protecció i l'atenció necessàries per a tots els infants de la seva jurisdicció; ha d'establir normes per a les institucions, serveis i recursos i ha d'assegurar que es compleixen, mitjançant una supervisió acurada.
En conseqüència, el deure dels estats a la llum d'aquest article és assegurar el desenvolupament d'institucions, recursos i serveis, motiu pel qual els estats no poden ser complaents amb la forma en què s'ofereixen aquests serveis.
D'altra banda, segons l'article 20 de la mateixa Convenció, un infant temporal o permanentment privat del seu entorn familiar té dret a una atenció i protecció especials per part de l'Estat. L'atenció especial a la qual tenen dret els infants tutelats cal interpretar-la com el proveïment del recurs en què han de viure, però també com la cura i l'atenció que necessiten quan han patit negligència o maltractaments.
Així, l'infant sota tutela de l'Administració té dret a un entorn de criança, afecte i educació que substitueixi els pares i que li aporti la cobertura de les necessitats bàsiques en la vida quotidiana.
Per tant, si la vida dels infants en centres és en si mateixa un instrument reparador tenint en compte les circumstàncies especials que han patit els infants que hi resideixen, cal garantir un treball educatiu especialitzat i una atenció individualitzada que només són possibles si es compleixen aquests requisits.
D'acord amb això, el Síndic ha suggerit al Departament de Benestar Social i Família que:
1. Revisi les titulacions i la preparació professional de les persones que exerceixen d'educadors i de coordinadors dels serveis i centres gestionats per la fundació en qüestió.
2. Exigeixi que el personal de què ha de disposar cada un dels serveis adjudicats a la fundació compleixi els requisits establerts en el Plec de prescripcions tècniques.
3. Supervisi la cobertura de les baixes dels educadors, siguin per malaltia o per vacances.