El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el retard en la posada en funcionament de la unitat d'escolarització compartida (en endavant UEC) Casa Caritat de l'Ajuntament de Valls durant el curs 2011/2012.
Exposa que durant aquest curs han tingut lloc diverses situacions que vulneren greument el dret a l'educació secundària obligatòria d'un bon nombre d'alumnes derivats a les UEC de titularitat municipal.
En el cas concret de la UEC municipal Casa Caritat de l'Ajuntament de Valls, la persona interessada exposa que el curs 2011/2012 no es va signar el conveni de col·laboració entre el Departament d'Ensenyament i l'organisme autònom de l'Ajuntament de Valls-Casa Caritat fins al dia 1 d'octubre de 2011, la qual cosa va comportar que els alumnes no iniciessin les classes fins al dia 3 d'octubre, tres setmanes més tard que l'alumnat d'ESO. La persona interessada afegeix que el conveni recollia la possibilitat que l'Ajuntament assumís l'inici de les classes al mes de setembre sense que el Departament fes cap aportació econòmica, fet que l'Ajuntament de Valls va desestimar.
Segons exposa la persona interessada, davant d'aquesta situació, la Inspecció va recomanar que els alumnes assistissin durant el mes de setembre als seus instituts d'origen, de manera que va menystenir les raons per les quals els alumnes havien estat derivats a les UEC i va vulnerar les instruccions del mateix Departament sobre el procediment de retorn d'un alumne a l'institut de procedència (apartat 3.2.5 punt 6 de les instruccions de funcionament dels instituts). El resultat va ser que els alumnes van estar sense assistir a un centre educatiu fins al dia 3 d'octubre.
D'altra banda, la manca de finançament per part del Departament d'Ensenyament i de l'Ajuntament de Valls va comportar que l'equip educatiu comencés contracte i dedicació a l'activitat docent el mateix dia 3 d'octubre de 2011, és a dir, el mateix dia que començaven les classes lectives amb els alumnes. Aquest fet va implicar un inici de curs sense la programació necessària per a qualsevol intervenció educativa.
Davant d'aquesta situació, la persona interessada sol·licita que el Departament d'Ensenyament i l'Ajuntament de Valls garanteixin l'escolarització normalitzada dels alumnes a les UEC.
En vista del contingut dels informes tramesos pel Departament d'Ensenyament i per l'Ajuntament de Valls, el Síndic formula les consideracions següents:
1. La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableixen l'ESO com a ensenyament obligatori i l'edat d'escolarització obligatòria fins als setze anys. En definitiva, l'alumnat atès a les UEC està cursant uns ensenyaments obligatoris i es troba en una edat d'escolarització obligatòria.
L'Ordre ENS/102/2011, d'1 de juny, per la qual s'estableix el calendari escolar dels curs 2011-2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya, establia en l'article 3 que els ensenyaments obligatoris començaven les classes el dia 12 de setembre.
La persona interessada comunica que l'alumnat adscrit a la UEC no va assistir a un centre educatiu fins al dia 3 d'octubre de 2011, quan el curs havia iniciat el 12 de setembre de 2012.
El Departament d'Ensenyament, en canvi, exposa que els alumnes van ser derivats a la UEC en data 1 d'octubre de 2011, però que, prèviament, havien romàs atesos en llurs centres educatius durant el mes de setembre.
En aquest sentit, el Síndic considera que l'alumnat adscrit a les UEC ha de ser atès plenament durant el període lectiu establert per la normativa que regula el calendari escolar per als ensenyaments de secundària obligatòria, tal com succeeix amb la resta d'alumnat d'ESO.
2. El document ?Mesures per atendre la diversitat a l'ESO?, elaborat pel Departament d'Ensenyament i referenciat a la resolució de 16 de juny de 2011 esmentada, estableix que les UEC només atenen alumnat quan les mesures d'atenció a la diversitat dins el centre educatiu ordinari hagin resultat insuficients.
Per tant, el Síndic interpreta que, amb els recursos disponibles en un centre de secundària, no és possible atendre adequadament les necessitats educatives d'aquest alumnat. Escolaritzar aquest alumnat al centre durant un període significatiu de temps, doncs, si es produeix, requereix ajudes, suports i adaptacions que poden depassar les possibilitats que ofereix la programació ordinària de l'aula i les mesures de reforç disponibles.
3. Amb les adaptacions i actuacions de suport específiques corresponents, necessàries per garantir una adequada atenció de les necessitats educatives de l'alumnat adscrit a la UEC, el Síndic no considera irregular que aquest alumnat estigui temporalment atès al centre educatiu en què està matriculat.
Tot i això, cal recordar que el document ?Mesures per atendre la diversitat a l'ESO? també preveu que els responsables de les UEC concretin un pla individualitzat per a cada alumne/a. L'Ordre EDU/295/2008, de 13 de juny, per la qual es determinen el procediment i els documents i requisits formals del procés d'avaluació a l'educació secundària obligatòria, també preveu que aquest pla individualitzat s'hagi d'elaborar pels centres educatius quan la programació ordinària de l'activitat escolar i les mesures de reforç previstes no siguin suficients.
En vista d'aquesta situació, el Síndic considera que els plans individualitzats d'aquest alumnat adscrit a la UEC, especialment els de segon any, han de tenir en compte el conjunt d'actuacions previstes durant el temps que aquests alumnes romanguin en el centre ordinari.
4. El Departament d'Ensenyament recorda en el seu informe que l'escolarització a la UEC té caràcter temporal, i que es pot revisar al llarg del curs escolar.
El Síndic considera que una estada al centre educatiu de tres setmanes del curs escolar és prou rellevant per condicionar el pla individualitzat de l'alumne/a i activar, especialment en el cas d'alumnat adscrit per segon any, un procediment de retorn que no perjudiqui el seu progrés educatiu. És a dir, per garantir l'atenció adequada de les necessitats educatives de l'alumnat adscrit a la UEC, seria bo que el retorn temporal de l'alumne al centre estigués previst en el seguiment del seu pla individualitzat i comptés amb l'aprovació de l'equip de seguiment.
5. L'Ordre ENS/102/2011, d'1 de juny, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2011/2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya preveia en l'article 2 que el professorat dels centres educatius públics i privats no universitaris ha de reprendre en el seu centre les activitats d'organització del curs el dia 1 de setembre, quan el curs comença el 12 de setembre.
En aquest sentit, el Síndic no considera adequat que els professionals de la UEC iniciïn la seva activitat el mateix dia que els alumnes adscrits comencen l'activitat escolar.
6. Tenint en compte aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament, d'una banda, que preferentment vetlli per tal que les UEC tingui el mateix calendari escolar que els centres ordinaris en què es desenvolupa l'educació secundària obligatòria, a fi que l'alumnat adscrit a la UEC pugui ser atès en igualtat d'oportunitats que la resta d'alumnat escolaritzat al centre educatiu; i d'altra banda, que, alternativament, garanteixi l'escolarització de l'alumnat adscrit a la UEC en els centres ordinaris, i que doti aquests centres dels recursos necessaris per tal que aquest alumnat hi pugui ser atès adequadament durant les setmanes en què aquests programes no inicien la seva activitat, prevegi aquest retorn temporal de l'alumnat al centre en el pla individualitzat dels alumnes amb les necessitats de suport corresponents i garanteixi la continuïtat de l'actuació educativa entre UEC i centre educatiu.