La promotora de la queixa exposa que el seu fill de vuit anys pateix assetjament físic i psicològic a l'escola per part dels companys de classe, des de fa un any i mig aproximadament.
De l'informe mèdic que aporta es desprèn que el menor ja mostrava signes d'ansietat a primer i segon de primària. El psicòleg exposa la necessitat de treballar l'autoestima i confiança de l'alumne però, alhora, indica que l'escola hauria de prendre mesures com ara parlar amb els pares dels alumnes implicats i informar-los de la gravetat del problema.
La promotora diu que ha posat al corrent l'escola, però que no s'ha pres cap mesura. En conseqüència, s'ha vist obligada a sol·licitar un canvi de centre educatiu.
Segons l'informe tramès pel Departament d'Ensenyament, el fill de la promotora va arribar a l'escola el tercer trimestre del curs 2010-2011 i des del primer moment va mostrar una actitud de rebuig cap a l'escola. El centre va convocar la família en diverses ocasions per tal de fer una entrevista, però segons l'informe van declinar les convocatòries perquè estaven molt enfeinats. Finalment, van presentar-se a una reunió, durant la qual se'ls va explicar la problemàtica del seu fill i es va oferir l'ajut de l'equip d'assessorament psicopedagògic, oferiment que va ser rebutjat. Durant el curs 2013-2014, la tutora va intentar posar-se en contacte amb la família, la qual no va donar resposta a les demandes del centre. Des de la Comissió d'Atenció a la Diversitat se'ls va convocar de nou, però la família va tornar a rebutjar qualsevol tipus d'ajut, tant de beques com d'atenció a l'alumne.
D'acord amb l'informe de la Inspecció educativa, possiblement l'actuació del centre ha estat insuficient, però la impossibilitat de contactar amb la família ha dificultat que es poguessin dur a terme actuacions per reconduir la situació. L'informe també indica que després que la mare sol·licités un canvi de centre, s'ha adjudicat una plaça a aquest alumne a una altra escola de la mateixa localitat, i la Inspecció ha assessorat el centre per tal que estableixi un pla d'acollida i un pla individualitzat per al noi.
Amb tot, arran d'aquesta situació, el Síndic suggereix al Departament d'Educació que tant l'escola a la qual assisteix l'alumne com la Inspecció educativa iniciïn un procés de reflexió per revisar i valorar l'actuació del centre en aquest cas, a fi de prendre les mesures adequades per afavorir que el centre actuï de manera més decidida envers qualsevol signe futur de sospita de l'existència de comportaments entre iguals que comportin agressions físiques, amenaces, insults, burles, difusió de falsos rumors, exclusions o no deixar participar, ignorar, etc.
El Síndic recorda, un cop més, la importància que des dels centres docents es creïn mecanismes per detectar amb rapidesa els signes de patiment dels alumnes, que estiguin molt atents a l'escolta dels infants en els conflictes de convivència entre iguals i que abordin de manera integral i decidida les sospites d'una possible situació d'assetjament escolar.