Resolució
Q-03984/2014 Disconformitat amb una percepció mínima imposada per Renfe per viatjar amb un bitllet no vàlid per les característiques del trajecte i amb la manca de resposta a diversos recursos d'alçada relacionats amb aquesta qüestió

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Procediment administratiu sancionador i expropiació forçosa
Data d'inici 29/05/2014
Data de l'últim moviment 28/04/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la percepció mínima imposada per Renfe per viatjar amb un bitllet no vàlid per les característiques del trajecte. Exposa que viatjava amb un títol de transport integrat de dues zones, de Sant Feliu de Llobregat a Martorell, i que l'interventor li va dir que aquest trajecte era de tres zones en el cas que es fes ús d'un títol integrat. El promotor, però, al·lega que a l'estació de Martorell no hi havia cap informació sobre la zona integrada, i que segons la informació de rodalies el trajecte de Sant Feliu de Llobregat a Martorell és de dues zones. Per això, va presentar un recurs d'alçada mitjançant el qual sol·licitava l'anul·lació de la percepció mínima. 

Tot i això, el promotor manifesta que no va rebre resposta al seu escrit, i que el mes de febrer de 2013 va rebre l'acord d'inici i proposta de resolució dels Serveis Territorials de Transport de Barcelona amb relació a l'expedient sancionador.

El 8 de març de 2013 va presentar escrit d'al·legacions, en què exposava la manca d'informació a les estacions i es queixava també de l'actuació de l'interventor, que manifesta que no el va informar de la possibilitat de pagar la percepció mínima amb la bonificació del 50%, i de la quantia de la sanció imposada, ja que considera que no s'ha tingut en compte el principi de proporcionalitat. 

La resolució de 27 d'agost de 2013 desestimava les al·legacions del promotor i li imposava una sanció de 300 euros. El promotor va presentar recurs d'alçada contra la resolució sancionadora el 6 de setembre de 2013, però encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

Un cop examinada la documentació rebuda, i més enllà de constatar el retard en la resolució del recurs d'alçada, que s'ha dut a terme prop d'un any després que el promotor l'interposés, el Síndic demana al Departament de Territori i Sostenibilitat que revisi la decisió de no estimar el recurs d'alçada interposat pel promotor pels motius següents:

En primer lloc, perquè la informació sobre la possibilitat de fer el pagament immediat amb una bonificació del 50% de l'import al moment del lliurament de la butlleta de percepció mínima no constava de forma expressa reflectida a la butlleta que es va lliurar al promotor el 3 de maig de 2012. 

En segon lloc, perquè en cap moment al llarg de la tramitació de l'expedient sancionador es va posar de manifest que l'operadora, Renfe, hagués comunicat al promotor, a través de l'oficina virtual de tràmits o de qualsevol altra forma, l'existència de la informació sobre les tarifes del títol integrat. Justament, és la manca d'aquesta informació tarifària visible a les estacions de Sant Feliu de Llobregat i de Martorell i diferent de les tarifes de Renfe Rodalies, la que el promotor al·lega que el va induir a error de comprar el títol de transport integrat de dues zones vàlid per a deu desplaçaments (18,40 euros) i no el bitllet senzill (2,20 euros). 

Finalment, no hi ha cap prova del fet que la informació tarifària s'exhibís a les estacions esmentades, ni tampoc del fet que se n'informés el promotor en data 14 de juny de 2012 de manera fefaent. 

En conseqüència, i malgrat que els fets constitutius de la infracció es van cometre, el Síndic entén que quan es va resoldre el recurs del promotor caldria haver tingut en compte la manca d'informació tant a la butlleta de percepció mínima (sobre la reducció pel pagament immediat) com a l'estació d'origen i destinació (sobre les tarifes de la xarxa de transport integrat d'ATM diferents de les de Rodalies).

Per aquest motiu, demana al Departament de Territori i Sostenibilitat que doni les ordres oportunes per tal de revisar la decisió presa de desestimar-lo i, si més no, que es graduï l'import de la sanció imposada d'acord amb el que estableixen els apartats c) i d) de l'article 68 de la Llei 4/2006, de 31 de març, ferroviària.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/07/2014 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
18/08/2014 Direcció General de Transports i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/09/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/11/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
15/12/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
06/03/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
21/04/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
28/04/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació