Resolució
Q-03994/2007 Manca de resposta i d'actuació de l'Administració davant les reclamacions per presumptes irregularitats en el funcionament dels serveis de traducció i interpretació judicial i policial

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Contractació administrativa
Data d'inici 13/09/2007
Data de l'últim moviment 18/03/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Justícia Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Interior Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

L'any 2005, els promotors de la queixa número 03890/05 es van adreçar al Síndic per poder accedir a diversos expedients de contractació dels serveis de traducció i d’interpretació en actuacions judicials i policials. Aquest expedient va concloure amb la formulació de diverses consideracions que ja van rebre resposta de l'Administració. 

Tanmateix, els promotors s'han adreçat novament al Síndic en un escrit on assenyalen diverses pràctiques que consideren irregulars en el funcionament dels serveis de traducció i interpretació judicial i policial i que l'Administració titular del servei accepta passivament. Les qüestions que planteja l'associació de traductors es poden resumir en els aspectes següents: No s'exigeix que els treballadors de les empreses adjudicatàries del servei tinguin la titulació acadèmica de traductor i intèrpret, ni cap formació específica en aquestes matèries; les persones que presten el servei contractat no coincideixen amb les que figuren en l'oferta de l'empresa adjudicatària; les empreses adjudicatàries del servei no compleixen amb les obligacions de formar el seu personal d'acord amb les previsions del plec de clàusules que regeix la prestació del servei; les condicions contractuals i d'afiliació al règim de la seguretat social són irregulars; i, finalment, no hi ha un control directe de l'Administració sobre la qualitat del servei. També es queixen del fet que el Departament de Justícia no ha donat resposta a les seves reclamacions.

Contingut

El Síndic recorda l'obligació de respondre l'escrit que van adreçar els promotors al Departament de Justícia el 2 de juliol de 2008, el qual va iniciar la queixa 00439/09. També planteja diverses consideracions relatives al seguiment de l'expedient iniciat sobre aquest assumpte l'any 2007. En concret, el Síndic suggereix als departaments de Justícia i d’Interior, Relacions Institucionals i Participació la necessitat d'incorporar actuacions per comprovar que els serveis s'ajusten a les condicions del plec de clàusules i de l'oferta, que les activitats formatives concretes que reben els treballadors de l'empresa contractada han estat prèviament acreditades pel Departament i que l'adjudicatària demostra l'assistència i l’aprofitament a les activitats de formació. 

El Síndic demana també al Departament de Justícia informació addicional a la ja facilitada sobre les condicions actuals de prestació del servei. De les actuacions ja iniciades anteriorment sobre el funcionament d'aquest servei i de les dades facilitades, no es desprèn que s'hagin produït, amb relació al període analitzat, incidències generalitzades en la prestació d'aquest servei. No obstant això, i per poder fer-ne una valoració de cara a la propera licitació del servei, el Síndic suggereix que s’incorpori una sèrie de mesures addicionals, que podrien contribuir a millorar la qualitat del servei. Concretament, pel que fa a les condicions en què es presten els serveis i es fa la verificació dels professionals assignats, més enllà de la comprovació general derivada del buidatge estadístic dels serveis i de la gestió de les incidències en seu regional, el Síndic suggereix que es valori la possibilitat de complementar aquestes comprovacions amb alguna mesura addicional de comprovació directa de la forma i les condicions dels serveis prestats. Una opció podria ser verificar un nombre determinat de serveis, per mostreig aleatori, sens perjudici de qualsevol altre sistema que es consideri més adequat. 

Així doncs, malgrat que escollir la forma de gestió del servei que es consideri més oportuna és un àmbit de decisió que correspon a l'Administració, encara que es pugui estar legítimament en desacord amb l'opció escollida, aquesta decisió no pot perjudicar les condicions i la qualitat del servei i, per tant, cal adoptar totes les mesures que siguin necessàries –pel que fa a la configuració del plec de condicions i la valoració de les ofertes, però també pel que fa al control sobre l'execució del contracte i la prestació dels serveis- per garantir que les condicions en què es presta el servei són les adequades.   

Finalment, amb relació a la formació específica que han de rebre les persones assignades al servei, el Síndic suggereix que es garanteixi el compliment d'aquesta obligació i que el contingut formatiu sigui adequat a la finalitat d'aquesta obligació i també a l'aprofitament per part dels alumnes. Per tant, el Síndic suggereix que es garanteixi que les activitats formatives hagin estat prèviament acreditades pel DIRIP i que l'empresa adjudicatària demostri l'assistència i aprofitament dels cursos per part dels seus treballadors. Una opció podria ser promoure directament les activitats formatives de l'organització policial i avaluar-ne l'aprofitament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/09/2007 Departament de Justícia Sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2007 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/11/2007 Departament de Justícia Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2008 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2009 Departament de Justícia Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/04/2009 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
15/07/2009 Departament d'Interior, Relacions Institucionals i Participació (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/09/2009 Departament de Justícia Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
09/10/2009 Departament de Justícia Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament d'Interior Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
18/03/2011 Departament de Justícia Resolució
18/03/2011 Departament d'Interior Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.285 (27/11/1992)