El Síndic no té competències per exercitar la potestat disciplinària contra un dentista per la seva actuació professional. Ara bé, en exercici de les funcions de defensa dels drets fonamentals dels ciutadans en relació amb les actuacions de les administracions públiques que li atribueixen l'article 78 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i la Llei 24/2009, de 23 de març, ha de vetllar perquè les administracions públiques responguin els escrits que els adrecen els ciutadans, resolguin de forma fonamentada les reclamacions que aquests els formulen, i puguin exercir el dret a formular contra aquestes resolucions els recursos previstos normativament.
Així, doncs, el Síndic ha suggerit al Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya que es dicti resolució motivada i amb peu de recurs amb relació a l'expedient de reclamació de la persona interessada.
Aquest suggeriment es fonamenta en les consideracions següents:
- La Llei 7/2006, de 31 de maig, estableix que els col·legis professionals, malgrat que tenen una base associativa privada, es constitueixen com a corporacions de dret públic i els seus actes i acords estan subjectes al dret administratiu. Per tant, aquesta llei garanteix que en la tramitació dels expedients sancionadors s'ha de garantir la motivació de la resolució final i s'estableix que són aplicables les previsions sobre la potestat sancionadora de la legislació de règim jurídic i procediment administratiu. La resposta donada a la persona interessada no és una resolució motivada ni disposa de peu de recurs.
- L'article 149 dels Estatuts del Col·legi estableix expressament que la Llei de procediment administratiu vigent a Catalunya és supletòria en tot allò que no prevegin els Estatuts.
- La motivació, tal com estableix la doctrina del Tribunal Constitucional, és necessària perquèn les persones interessades estiguin informades i per a la possible defensa dels seus drets, perquè només expressant les raons que justifiquin la decisió és quan la persona interessada pot al·legar tot el que convingui per a la seva defensa. En les seves reclamacions, la persona interessada va adjuntar diverses fotografies, radiografies, informes i fins i tot un informe d'un altre dentista que són proves objectives i que el Síndic considera que mereixen una resposta concreta per part del Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya.
- A les resolucions de les administracions hi han de constar els recursos legals que contra aquestes puguin exercir les persones interessades a fi d'evitar situacions d'indefensió, d'acord amb el que estableix l'article 89.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. En el mateix sentit, la Llei 7/2006, de 31 de maig, de l'exercici de professions titulades i dels col·legis professionals, estableix que les resolucions han d'incloure els recursos que poden interposar les persones interessades.
Posteriorment, el Col·legi Oficial d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya ha comunicat al Síndic que "en aquest cas no s'ha obert, ni per tant tampoc arxivat provisionalment, cap expedient sancionador, sinó que la corporació s'ha limitat [...] a la tasca de mediació davant la companyia d'assegurances".
Atesa aquesta resposta, el Síndic s'ha adreçat de nou al Col·legi d'Odontòlegs i Estomatòlegs de Catalunya i li ha reiterat els seus suggeriments pel que fa al deure que les resolucions de les administracions estiguin degudament motivades i amb indicació del recurs que es pugui interposar i que en tot moment es doni a la persona interessada una informació veraç i de qualitat de conformitat amb els principis establerts a la Llei.