Resolució
Q-04067/2013 Disconformitat amb la manca de resolució d'una sol·licitud de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 28/05/2013
Data de l'últim moviment 21/01/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resolució d'una sol·licitud de renda mínima d'inserció.

Concretament, es queixa perquè, segons indica, té aprovada la prestació de renda mínima d'inserció des del mes de febrer però no l'ha cobrat. Tot i això, no hi ha constància de l'adopció de resolució en aquest sentit, i de la informació de què es disposa es dedueix que encara no s'ha dictat resolució. 

La valoració de la treballadora social que fa el seguiment del cas, segons es recull en un informe de data 15 de febrer de 2013, posa de manifest una situació de gran vulnerabilitat, i proposa la concessió de la prestació amb caràcter d'urgència.

Contingut

Cal tenir en compte que la normativa que regula la renda mínima d'inserció disposa que el termini de l'adopció de l'acord definitiu no pot superar els quatre mesos des de la presentació del projecte del pla individual d'inserció i reinserció a l'Administració de la Generalitat de Catalunya. Segons es desprèn de les dades aportades fins ara, en aquest cas s'ha superat amb escreix aquest termini sense que s'hagi emès resolució. 

Cal també valorar molt especialment que la situació de les persones que sol·liciten una prestació de renda mínima d'inserció és de màxima vulnerabilitat. El retard en la resolució i en la percepció de la prestació suposa un perjudici greu, i pot donar lloc a situacions extremadament crítiques que comporten un risc d'exclusió elevat. En aquest cas, la valoració dels professionals de serveis socials coneixedors del cas aconsella clarament la concessió de la prestació amb urgència per atendre les necessitats de la família, contenir el procés de màxima precarització i avançar en un procés de reinserció, valoració que el Síndic considera que ha de ser tinguda en compte a l'hora de resoldre el cas.

D'acord amb això, el Síndic recorda el deure de les administracions públiques de resoldre expressament, i dins del termini establert, tots els procediments administratius, segons preveu la normativa de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 

I, en conseqüència, suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures necessàries perquè les sol·licituds de renda mínima d'inserció es resolguin dins del termini establert legalment. Amb relació a aquest cas concret, el Síndic insta el Departament a resoldre la sol·licitud formulada pel promotor sense més dilació, d'acord amb la valoració efectuada pels professionals dels serveis socials i, si escau, a fer el pagament com més aviat millor.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/06/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
14/08/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
19/12/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/07/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/09/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
23/12/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/01/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Altres formes de finalitzar