Resolució
Q-04095/2010 Queixa envers l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès per l'incompliment d'un conveni amb l'Ajuntament de Barcelona.

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 02/09/2010
Data de l'últim moviment 20/06/2011
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Actuació no irregular de l'administració

Plantejament

La persona interessada es queixa del fet que després d'haver-li estat confirmada verbalment la seva incorporació a l'Ajuntament de Barcelona com a titulada recent en arquitectura, mitjançant un contracte de pràctiques, la gerent adjunta d'Urbanisme del consistori la va informar que per problemes de pressupost s'havia eliminat el contracte.

Contingut

L'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura del Vallès (en endavant ETSAV) exposa en el seu informe que no només va promoure la convocatòria per a la incorporació en pràctiques d'un titulat recent, sinó que va fer-ne difusió per fomentar la participació dels alumnes titulats, va participar en la comissió de valoració dels aspirants i va fer-ne una llista ordenada que va presentar a l'Ajuntament de Barcelona.

A més a més, manifesta que tan bon punt va tenir constància de la dilació en els terminis previstos per a la incorporació de la persona interessada, va fer nombroses trucades al regidor i al gerent d'urbanisme, els quals van assegurar que el ple municipal resoldria el retard, tot i que ja van informar d'un problema de liquiditat del consistori municipal. 

L'ETSAV considera, doncs, que en cap moment va mantenir una actuació passiva i, atesa la manca de compliment de l'Ajuntament de Barcelona, no han renovat més el conveni signat al seu dia amb el consistori.

Basant-se en aquesta informació, per tant, el Síndic considera que l'ETSAV sí que va complir les obligacions establertes a les clàusules del conveni signat amb l'Ajuntament.

Per la seva banda, l'Ajuntament manifesta que efectivament va entrevistar la candidata per ocupar un contracte en pràctiques però que la dotació econòmica per finançar aquest contracte no va quedar explícitament programada al pressupost de la Gerència d'Urbanisme i Infraestructures. En tant que l'aprovació dels pressupostos municipals del 2010 va suposar un decrement dels capítols pressupostaris de despeses corrents i això va provocar un ajustament de totes les actuacions, no es va fer efectiva la transferència pressupostària requerida per al finançament d'aquest contracte. 

No obstant això, l'Ajuntament exposa que la impossibilitat de formalitzar aquest contracte es va comunicar a la persona interessada i que es van atendre totes les consultes relacionades amb aquests convenis.

Per tant, el Síndic constata que, si bé és cert que hi va haver un incompliment del conveni signat entre les institucions, també ho és que els motius pressupostaris van determinar que no s'arribés a formalitzar el contracte.

Així, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Barcelona que, de conformitat amb l'article 162 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, els pressupostos generals de les entitats locals constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica de les obligacions que com a màxim poden reconèixer l'entitat i els seus organismes autònoms i dels drets que es preveu liquidar durant l'exercici corresponent. Igualment, en l'article 165.1.a) d'aquesta norma s'estableix que en els pressupostos generals hi ha de figurar l'estat de la despesa amb la deguda especificació dels crèdits necessaris per atendre el compliment de les obligacions.

D'aquest precepte, s'infereix que tot acte d'especial transcendència, com la formalització d'un contracte de treball en pràctiques, realitzat durant l'exercici econòmic corresponent, ha de tenir el recolzament d'una consignació pressupostària, ajustar-se als procediments establerts per a l'execució del pressupost, tenir un reflex comptable i ser fiscalitat.

Tramitació

Data Administració Tràmit

07/12/2010 Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/12/2010 Regidoria d'Urbanisme i Infraestructures Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2011 Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2011 Delegació de Presidència i Relacions Institucionals Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2011 Delegació de Presidència i Relacions Institucionals Reiteració posterior a la primera
11/05/2011 Delegació de Presidència i Relacions Institucionals Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/06/2011 Ajuntament de Barcelona Resolució
20/06/2011 Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Resolució

Normativa i jurisprudència

Normativa

Reial decret 429/1993, de 26 de març, que aprova el Reglament en matèria de responsabilitat patrimonial- BOE.106 (04/05/1993)
Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals- BOE.59 (09/03/2004)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)