L'associació de mares i pares d'alumnes de l'Escola de Música i Conservatori Professional de Sabadell ha presentat una queixa en relació amb l'increment del 140% de les quotes per als ensenyaments de música.
Segons apunta l'entitat, aquestes quotes són del tot insostenibles per a la majoria de les famílies que formen part de l'Escola de Música i el Conservatori.
L'Ajuntament de Sabadell ha exposat la necessitat de revisar les quotes d'accés a aquest centre educatiu arran de la reducció de l'aportació que el Departament d'Ensenyament atorga a les administracions locals en concepte de sosteniment de l'Escola de Música, i també de la reducció de l'aportació per al finançament del Conservatori.
En termes generals, el Síndic reconeix que, d'acord amb el que preveu l'ordenament jurídic, aquests increments de quotes no suposen formalment una irregularitat per part de les administracions implicades. La Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, no estableix que els ensenyaments de música hagin de ser gratuïts.
Amb tot, però, el Síndic també alerta del risc de malmetre un dels pilars fonamentals del nostre estat del benestar, i un dels drets bàsics, el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, i recorda als poders públics el deure de garantir l'accés a aquests ensenyaments en condicions d'equitat, d'acord amb el que estableix la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant, i la mateixa Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació. Aquest ordenament jurídic, i també la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, reconeixen el dret de tots els infants a accedir a aquestes activitats educatives en condicions d'igualtat.
En aquest sentit, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sabadell que estigui atent a les dificultats d'accés al servei que puguin patir algunes famílies per raons econòmiques, i que garanteixi els mitjans perquè cap alumne no deixi de fer-ne ús o en quedi exclòs per aquest motiu. L'existència d'una quota més elevada, en definitiva, no ha d'impedir a les famílies amb menys recursos econòmics fer ús del servei.
Addicionalment, convé afegir que aquest és un àmbit educatiu tradicionalment afectat per importants desigualtats en l'accés. En general, els infants socialment menys afavorits fan un ús molt limitat d'aquest tipus de servei educatiu.
Des d'aquesta perspectiva, el Síndic demana a l'Ajuntament de Sabadell que estudiï la possibilitat d'establir un sistema d'ajuts, si no existeix ja, per garantir l'accés de qualsevol infant en igualtat d'oportunitats a l'Escola Municipal de Música i el Conservatori Professional de Sabadell.