Resolució
Q-04128/2014 Disconformitat amb el procediment seguit per l'Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant per proveir sis places d'agent interí de la policia local destinats a la temporada d'estiu

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 04/06/2014
Data de l'últim moviment 28/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

La persona interessada mostra la seva disconformitat amb el fet que el tribunal qualificador augmentés la puntuació de tots els aspirants a la prova física de resistència en 25 segons, ja que considerava que el temps que es va donar inicialment era prou ampli perquè els aspirants el superessin.

En aquest sentit, va exposar que sis persones van superar la prova física abans que s'acordés l'augment de 25 segons, entre les quals hi era ell. Tanmateix, la decisió del tribunal qualificador d'augmentar la puntuació va permetre que dues persones que estaven suspeses aprovessin la prova i passessin a la següent fase de la convocatòria. Aquestes persones, finalment, van obtenir dues de les places i la persona interessada va quedar en situació de reserva.

Contingut

Pel que fa a les bases, la jurisprudència del Tribunal Suprem ha reiterat que les bases de la convocatòria són la llei del concurs i vinculen no només l'Administració i els aspirants, sinó també els tribunals de selecció. Així mateix, ha manifestat que les convocatòries i les seves bases, un cop publicades, només poden ser modificades amb subjecció estricta a les normes fixades en la Llei 30/1992.

Els tribunals qualificadors són òrgans específics als quals els correspon el desenvolupament i la qualificació de les proves selectives i la valoració dels mèrits d'acord amb les bases de la convocatòria. Ara bé, l'autonomia del tribunal a l'hora d'interpretar el contingut i l'abast de les bases no pot fonamentar una decisió que, a la pràctica, comporta modificar els barems fixats en les bases de la convocatòria.

Quant a la discrecionalitat tècnica, els tribunals qualificadors gaudeixen d'un ampli marge d'apreciació per mesurar la qualitat tècnica dels exercicis formulats, atesa la imparcialitat dels seus components i l'especialització dels coneixements. Ara bé, l'aplicació del factor corrector, encara que s'invoqui una actuació equitativa a l'hora d'atorgar la bonificació del temps a tots els aspirants per igual, condueix a un resultat desigual. I això és així perquè a l'hora d'aplicar la fórmula correctora no es va tenir en compte els desajustos que la nova puntuació duria amb relació a les bases de la convocatòria que comportaven que haguessin de quedar exclosos del procés els qui no obtinguessin un mínim de 5 punts en cada exercici.

Així, s'observa que la no-aplicació del factor corrector hauria comportat l'eliminació de dos dels aspirants del procés selectiu. D'aquesta manera, el promotor de la queixa, representat amb el número 6, i cinc aspirants més haurien superat totes les proves. Per tant, l'ús d'aquesta fórmula correctora té una incidència real en el resultat final de l'oposició, de manera que la persona interessada hauria d'haver estat nomenada per ocupar una de les places convocades. Això comporta que es pugui retreure la desigualtat en el tractament dels concursants arran de l'aplicació d'un factor corrector no previst en les bases de la convocatòria que va distorsionar els resultats a què hagués conduït l'estricta aplicació d'aquestes.

D'altra banda, la motivació adduïda per aplicar el factor (les inclemències meteorològiques) no es pot acceptar perquè ha quedat demostrat que dels nou aspirants sis van superar la prova física de resistència. Tot això posa de manifest que no només no s'han respectat les bases de la convocatòria, sinó que tampoc no s'ha respectat el principi d'igualtat en l'accés a les funcions i els càrrecs públics que proclama l'article 23.2 CE.

Amb relació a la publicació de les bases de la convocatòria, l'article 35 del Decret 233/2002, de 25 de setembre (en endavant, el Decret), pel qual s'aprova el Reglament d'accés de policies locals, disposa que el personal interí se selecciona per convocatòria pública i pel sistema de concurs oposició, llevat dels casos de màxima urgència. En el cas de màxima urgència, el nomenament s'ha de publicar en el BOP i DOGC. Cal dir que el nomenament de policies locals durant l'època turística no sembla que pugui ser al·legat com a quelcom d'extraordinari des del moment en què l'Ajuntament disposa de sis places d'agent de policia local de temporada a la plantilla de la policia local que han de ser cobertes amb caràcter interí durant la temporada d'estiu. 

L'Ajuntament, que ja coneix per endavant que haurà de fer front a una necessitat que cada any es concreta en el període estival, no pot justificar la urgència i la necessitat per prescindir del tràmit de publicació de les bases en el diari oficial. Un procediment selectiu dotat d'una publicitat defectuosa o insuficient restringeix el coneixement de l'oferta o la convocatòria a altres possibles aspirants que podrien tenir més o iguals mèrits que els qui han pres part arran de la publicació en el tauler. D'altra banda, les bases de la convocatòria no han respectat el que preceptua l'article 37.4 del Decret, que disposa que les proves del procés de selecció, per cobrir les places durant l'època turística, han d'incloure que els qui superin les proves selectives també han de superar un curs de formació a l'Escola de Policia de Catalunya, d'una durada de cent vint hores o de vint dies lectius i amb el contingut adequat a la categoria del cos de policia local que s'hagi de cobrir interinament.

Pel que fa a la valoració que discrimina els serveis prestats a la mateixa corporació respecte dels prestats en altres administracions, el Tribunal Suprem ha manifestat que és contrari al principi d'igualtat.

Amb relació al contingut de la notificació de les resolucions, val a dir que les notificacions que continguin el text íntegre de l'acte, però que ometin requisits són notificacions defectuoses que només tindran efectes a partir del moment en què la persona interessa realitzi actuacions que suposin el coneixement i l'abast de la resolució. 

Ateses les consideracions anteriors, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de l'Hospitalet de l'Infant que adoptin les mesures oportunes perquè, en el futur, les bases de les convocatòries dels processos selectius de personal interí de la Policia Local durant la temporada d'estiu es publiquin en el DOGC, incloguin la previsió recollida en l'article 37.4 del Decret 233/2002 i no estableixin una valoració diferent de l'experiència professional per la prestació dels mateixos serveis pel sol fet d'haver estat assolida en una administració diferent.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/08/2014 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/08/2014 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/09/2014 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Resolució pendent d'acceptació
22/10/2014 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/10/2014 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Resolució pendent d'acceptació
07/05/2015 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
17/09/2015 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Segona reiteració / No col·laboració
28/09/2015 Ajuntament de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant Resposta a la resolució pendent d'acceptació