Resolució
Q-04189/2009 Manca de resposta del Departament d'Acció Social i Ciutadania a les reclamacions contra les resolucions de qualificació de grau de dependència i d'aprovació del Programa individual d'atenció.

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Gent gran
Data d'inici 03/09/2009
Data de l'últim moviment 08/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Benestar Social i Família Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

El promotor es queixa del procediment del Departament d'Acció Social i Ciutadania (en endavant DASC) de reconeixement de la situació de dependència i del dret als serveis i a les prestacions vinculades iniciat per la seva mare.

Segons explica, aquest procediment es va iniciar el 21 de maig de 2007 i, tot i que s'ha emès una resolució d'aprovació del Programa individual d'atenció (en endavant PIA), s'han produït diverses incidències que han fet que a hores d'ara la persona interessada encara no gaudeixi de les prestacions que li corresponen.

Concretament, el promotor planteja la seva queixa pels motius següents:

En primer lloc, el 21 de juliol de 2008 va presentar una reclamació prèvia contra la resolució de qualificació de grau i nivell de dependència, per disconformitat amb la qualificació feta, i no s'ha resolt encara la reclamació.

En segon lloc, el 21 de juliol d 2009 s'ha emès una resolució d'aprovació del PIA en què es concedeix a la persona interessada una prestació econòmica vinculada al servei residencial. Ara bé, els imports i el període als quals fa referència no són correctes.

El promotor de la queixa va demanar expressament que s'esmenessin aquestes errades i el càlcul de la prestació, però no ha rebut cap altra resolució ni comunicació, ni tampoc no s'ha fet el pagament de la prestació.

I en tercer lloc, el centre residencial on està ingressada la persona interessada ha augmentat la quantia que han de pagar i, segons manifesta el promotor de la queixa, aquest increment és conseqüència dels errors en la resolució d'aprovació del PIA.

El promotor ha presentat una reclamació al DASC en què planteja aquestes incidències i demana que es corregeixin, però sense resultat.

Contingut

El DASC informa de la resolució emesa en data 10 de setembre de 2009, i posteriorment el promotor de la queixa ha enviat una altra informació. Un cop revisat el contingut de les dades aportades, el Síndic fa les consideracions següents:

En primer lloc, pel que fa a la qualificació de grau i nivell de dependència, consta que en data 27 de desembre de 2007 la persona interessada va presentar un recurs -que s'ha de considerar reclamació prèvia- per disconformitat amb la resolució de qualificació; i posteriorment, davant la manca de resolució, va presentar una nova reclamació en data 21 de juliol de 2008.

Sobre aquest assumpte, no es desprèn de les dades aportades que s'hagi resolt aquesta reclamació, d'acord amb el deure de resolució expressa de tots els procediments administratius que afecta les administracions públiques.

En segon lloc, quant a la resolució d'aprovació del programa individual d'atenció, sobre la qual la persona interessada demanava correccions, cal entendre -a reserva d'altra informació addicional- que s'han esmenat les errades indicades pel promotor mitjançant la resolució de setembre de 2009.

En tercer lloc, pel que fa al pagament d'endarreriments, la persona interessada ha confirmat que va rebre la prestació concedida, si bé amb posterioritat ha plantejat altres reclamacions per disconformitat amb la quantia abonada. Concretament, una reclamació presentada al DASC en data 3 de novembre de 2009 en què sol·licitava una rectificació de les quanties abonades, i reclamava l'abonament d'una quantitat de 1.055,87 euros que està pendent.

En quart lloc, no s'ha informat sobre la darrera qüestió plantejada, és a dir, la incidència en el preu del servei residencial que havia de pagar la persona interessada. En aquest sentit, com exposava el Síndic en l'escrit de petició d'informe, el promotor de la queixa indicava que el centre havia incrementat la quota que calia abonar, i que això era conseqüència dels errors continguts en la resolució d'aprovació de PIA inicial.  

Finalment, el promotor de la queixa ha plantejat també que, amb posterioritat a l'escrit esmentat, s'ha iniciat una modificació del programa individual d'atenció, però que les dades considerades sobre la capacitat econòmica de la persona interessada no es corresponen amb les dades reals.

Per aquest motiu, va presentar un escrit al DASC en data 17 de novembre de 2009, en què sol·licitava una revisió d'aquestes dades i aclariments concrets sobre aquesta qüestió.

Un cop valorada la informació facilitada sobre aquest cas, el Síndic suggereix: que es resolgui expressament la reclamació presentada contra la qualificació de dependència assignada a la persona interessada; que es regularitzin els pagaments derivats del programa individual d'atenció aprovat, i que s'informi expressament el promotor d'aquestes actuacions; i que s'estudiï i es doni resposta expressa a totes les al·legacions relatives a la capacitat econòmica de la persona interessada contingudes en la reclamació de 17 de novembre de 20009, i es resolgui en conseqüència.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/10/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/11/2009 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/06/2010 Departament d'Acció Social i Ciutadania (28/11/2006 - 26/12/2010) Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
30/12/2010 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/03/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/09/2011 Departament de Benestar Social i Família Reiteració posterior a la primera
09/11/2011 Departament de Benestar Social i Família Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
10/02/2012 Departament de Benestar Social i Família Resolució
08/10/2012 Departament de Benestar Social i Família Seguiment finalitzat

Normativa i jurisprudència

Normativa

Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència- BOE.299 (15/12/2006)
Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú- BOE.295 (27/11/1992)